De afgelopen tijd zijn de gas- en elektriciteitsprijzen verdriedubbeld, en niet alleen voor de consument. Als ondernemer krijg je hier ook mee te maken. Daarnaast stijgen de inkoopkosten steeds harder door tekort aan grondstoffen. Zo is de prijs van boter verdubbeld, stijgt de prijs van meel en hebben ook de brouwers het bier duurder gemaakt. Bereken jij de prijsstijging door aan jouw gasten? KHN geeft advies.

Hoe staat de horeca er voor, na twee jaar corona?

De afgelopen tijd zijn de energiekosten verdrievoudigd. Ondertussen worden grondstoffen steeds duurder. Tegelijkertijd is er een personeelstekort – en moeten ondernemers hogere salarissen hanteren om personeel aan te trekken. Dit allemaal terwijl de meeste horecaondernemers kampen met grote cashflowproblemen, er weinig geld is om te investeren en er onvoldoende omzet is om betalingsachterstanden in te lopen. Veel sectoren binnen de branche gaan dan ook een moeilijke tijd tegemoet.

Prijsstijging is geen keuze!

Om deze reden is prijsstijging inmiddels onvermijdelijk geworden – en geen keuze meer. Bedenk ook dat je als horeca niet achter moet blijven. Ook voor de consument geldt immers dat het leven over de hele breedte duurder wordt. Geen prijsstijging doorvoeren is funest voor je onderneming, want zodra je marges steeds kleiner worden is er al snel geen ruimte meer om te investeren. En investeren is hard nodig om overeind te blijven. Daarom luidt ons advies als volgt:

  • Verhoog de prijzen van eten en drinken op je menukaart;
  • Houd rekening met de fluctuatie in prijzen: omdat de prijzen per dag fluctueren, is het lastig om standaard prijsstijgingen door te voeren wanneer je als ondernemer vooruit moet plannen. Denk bijvoorbeeld aan feesten en partijen waar nu een offerte voor wordt opgevraagd, maar pas over een jaar plaatsvinden en gefactureerd kunnen worden. Houd dus in jouw voorwaarden rekening met de prijsfluctuatie. En werk met dag- of zelfs seizoensprijzen;
  • Maak slimme keuzes in de producten die je gebruikt: gebruik bijvoorbeeld crème fraîche in plaats van boter;
  • Kijk naar digitale oplossingen: met digitale oplossing kun je veelal besparing in kosten. Kijk bijvoorbeeld naar de mogelijkheid om te bestellen via QR-codes, robot delivery, etc.;
  • Kijk of je kosten kunt verlagen: verklein bijvoorbeeld je menukaart en kijk naar de KHN-ledenvoordelen;
  • Kijk goed naar jouw rendement: kijk naar jouw bedrijf of concept, kijk naar de momenten waarin de meeste omzet wordt gemaakt en maak een goede kosten-batenanalyse. Als hieruit blijkt dat een dag extra dichtgaan of een paar uur eerder dichtgaan meer oplevert dan open blijven, zul je de keuze moeten maken – rendement of gastvrijheid.
  • Maak goede afspraken met jouw leverancier: door bijvoorbeeld een vast contract met jouw energieleverancier af te sluiten, hoef je je minder zorgen te maken over de stijging van energiekosten.

    Vragen?

    Heb je vragen over de aanpak van de prijsverhoging en kostenbesparing, of heb je een andere vraag? Dan staat KHN Advies voor je klaar. Ze zijn bereikbaar via telefoonnummer: 0348-489489. Eén op eén sparren met jouw regiomanager kan natuurlijk ook. Kijk hiervoor op: KHN | Advies van jouw KHN Regiomanager.

    Direct advies nodig?

    We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

    Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

    Contactgegevens