Dit voorjaar voerden wij de enquête Duurzaamheid uit onder onze leden, om beter inzicht te krijgen in de duurzaamheidsmaatregelen die horecaondernemers nu nemen en voor de toekomst overwegen. Bijna 450 leden vulden de enquête volledig in. Dit geeft ons een representatief beeld van onze achterban, uitgesplitst naar doelgroep en regio.

De enquête maakt ook inzichtelijk welke wensen en uitdagingen er zijn op het gebied van ondersteuning en welke rol wij vanuit KHN hierin kunnen vervullen. De resultaten gebruiken wij voor het verder aanscherpen en gericht vormgeven van ons duurzaamheidsbeleid.

Duurzaam omgaan met energie

Vrijwel alle leden (85%) die de enquête invulden, werken aan energiebesparing. Ook werkt een ruime meerderheid aan waterbesparing (58%) en het verduurzamen van het pand (52%). Een minderheid is actief bezig met van het gas afgaan (28%) en het verduurzamen van het wagenpark (24%).

Opvallend is dat de catering vooroploopt met van het gas afgaan; 63% is al van het gas af. De hotels volgen met 43%, zij worden ook het meest geconfronteerd met de Europese richtlijn voor duurzaamheidsrapportage (CSRD). 40% van de hoteliers is al hiermee bezig en 12% gaat ermee aan de slag.

Wat verder opviel, is dat 54% van de ondernemers een pand huurt. Van deze groep weet bijna 70% niet welk energielabel hun pand heeft. Leden die hun energieverbruik monitoren, ervaren dat dit enige tot aanzienlijke besparing oplevert. 43% kent de energiebesparingsplicht en voldoet hieraan. Van de bedrijven met meer dan 50 medewerkers rapporteerde ruim driekwart.

Duurzaam omgaan met voedsel en verpakkingen

Op het gebied van voedsel en verpakkingen zijn onze leden vooral actief bezig met afvalbeheer en recycling (81%), het verminderen van voedselverspilling (80%) en het gebruiken van lokale producten (71%). Meer dan de helft is ook bezig om het gebruik van eenmalig plastic te reduceren. De eiwittransitie daarentegen blijft iets achter. 36% is hiermee bezig en creëert meer ruimte op het bord voor groenten en minder voor vlees.

Om voedselverspilling tegen te gaan, zetten ondernemers vooral in op een strakker inkoopbeleid (72%), het betrekken van het team (69%) en beter voorraadbeheer (67%). 30% geeft aan behoefte te hebben aan een tool om voedselverspilling te meten. Ook kan financiële ondersteuning helpen. Afhankelijk van de aanpak is 65% bereid om mee te doen aan een horecabrede actiecampagne tegen voedselverspilling.

Welke uitdagingen zijn er?

Leden die al bezig zijn met verduurzaming of dat van plan zijn, zien op een aantal terreinen flinke uitdagingen. Driekwart ervaart financiële belemmeringen, zoals hoge aanvangskosten en een lange terugverdientijd. Daarnaast worden ook praktische problemen genoemd, waaronder ingewikkelde en onduidelijke regelgeving, gebrek aan kennis, netcongestie en een beperkte vraag vanuit gasten.

Welke hulp kunnen onze leden gebruiken?

42% is gebaat bij financiële ondersteuning, voor 29% zijn praktische handreikingen en tools om te meten zeer welkom. 22% noemt ook ondersteuning bij het aanvragen van subsidies.

Wil je meer weten?

Wil je het volledige rapport van de enquêteresultaten ontvangen? Stuur dan een mail naar Jan Willem van der Straaten, KHN beleidsadviseur Duurzaamheid: jw.vanderstraaten@khn.nl.

Op basis van de enquêteresultaten gaan wij nu aan de slag met het verder aanscherpen en gericht vormgeven van ons duurzaamheidsbeleid.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens