Vanaf 1 april moeten huizenbezitters in de gemeente Bergen die hun woning toeristisch willen verhuren hun woning registreren. Eerder dit jaar heeft de gemeenteraad besloten dat huizenbezitters vanaf 2021 hun woning voor een periode van maximaal 63 nachten voor toeristische verhuur beschikbaar mogen stellen.

Meldplicht, registratie, afdracht van toeristenbelasting, maar ook voldoen aan de regels voor wat betreft veiligheid zorgen ervoor dat er eerlijkere concurrentie ontstaat.

Permanente bewoning en leefbaarheid

Ongeveer 10 procent van de woningen wordt op dit moment permanent toeristisch verhuurd, terwijl dit eigenlijk niet toegestaan is. Deze permanente toeristische verhuur zorgt ook soms voor overlast voor omwonenden. Het reguleren van de toeristische verhuur kan bijdragen aan de oplossing voor woningschaarste. Er komen op die manier woningen beschikbaar voor permanente bewoning en de leefbaarheid voor de buurt verbetert.

Wethouder Klaas Valkering is blij dat de registratie en melding nu van start kan gaan: “Woningen zijn er om in te wonen. Het is geen verdienmodel voor beleggers van buiten de gemeente zeker niet met de huidige woningschaarste. Omdat de toeristische verhuur toch ook bij het DNA van onze dorpen past, blijft het wel mogelijk om dit beperkt, voor 63 nachten per jaar, te doen. Deze nieuwe regels brengen rust terug op onze woningmarkt en in onze straten met als resultaat meer betaalbare woningen voor onze inwoners en een verbeterde leefbaarheid zonder dat dit ten koste gaat van ons toeristische karakter.”

Op het niet registreren staan boetes, zie ook: Veel gestelde vragen | Gemeente Bergen (bergen-nh.nl)

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens