Vanaf 1 april 2023 komt er statiegeld op blikjes met een inhoud tot drie liter. Deze blikjes kunnen, net als de PET-flesjes, door consumenten ingeleverd worden bij de daarvoor bestemde locaties. Denk aan supermarkten, tankstations, en verschillende donatielocaties, zoals sportverenigingen. Dit heeft als doel om blikjes en PET-flesjes in het zwerfafval terug te dringen. Horecaondernemers hebben geen innameplicht, maar we zien dat blikjes wel gebruikt worden in de horeca voor bijvoorbeeld speciaalbieren of energiedrankjes. Hoe zamel je als ondernemer deze blikjes in zodat je het statiegeld retour krijgt? We leggen het uit.

Inzamelen in horeca

Je kunt de blikjes inzamelen in speciale statiegeldzakken (small bags of mini bags). Deze zakken kunnen door de groothandel bij een bestelling worden meegeleverd. Je vult de zakken met blikjes, en geeft deze retour mee aan de groothandel. Vervolgens wordt de inhoud van de zakken in een van de telcentra geteld en ontvang jij een overzicht van het aantal getelde verpakkingen, een creditfactuur en vervolgens het statiegeld op de door jou opgegeven bankrekening.

Mocht je al werken met het inzamelen van kleine en grote PET-flessen, dan kun je al deze verpakkingen bij elkaar in één statiegeldzak verzamelen. Je hoeft dus niet per type verpakking een aparte statiegeldzak te gebruiken. Het is ook niet nodig om zelf de verpakkingen te tellen.

Sparen voor het goede doel

Naast dat je zelf het geld terugkrijgt voor de statiegeld blikjes (en eventueel de PET-flessen), is het ook mogelijk om in te zamelen voor een goed doel. Je plaatst dan een donatiebak in je zaak, waar gasten hun blikjes of plastic flesjes in doneren. Het statiegeld dat hiermee wordt ingezameld, wordt overgemaakt naar een goed doel naar keuze.

Aanmelden als innamepunt

Wil je jouw locatie aanmelden als innamepunt bij Statiegeld Nederland? Dan kan dit gemakkelijk via de website van Statiegeld Nederland: Registratie Innamepunten - Statiegeld Nederland.

In deze video vind je een gedetailleerde uitleg over het aanmeldproces.

Ongedeukt

Voor het retour krijgen van het statiegeld moet de barcode gescand kunnen worden in het telcentrum. Daarom is het belangrijk dat het blikje en de plastic flessen zoveel mogelijk ongedeukt worden ingeleverd, zodat de barcode leesbaar is.

Landelijke campagne

Statiegeld Nederland bereidt momenteel een landelijke consumentencampagne voor, die op 1 april 2023 live gaat. De campagne-toolkit, met alle communicatiemiddelen, is al beschikbaar via deze link.

Vragen?

Voor vragen over het statiegeldsysteem of het aanmelden bij Statiegeld Nederland kunt je mailen naar info@statiegeldnederland.nl.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens