Geen sollicitatiebrief, kleurrijk cv of spannend sollicitatiegesprek, maar meteen aan de slag na een welkomstgesprek. Bij Joost d’Hondt van ’t Zusje in Terneuzen kunnen werkzoekenden meteen aan de slag. Is Open Hiring dé oplossing voor het personeelstekort in de horeca?

“Wij zijn als een van de eerste bedrijven begonnen met Open Hiring. Het past bij onze bedrijfsfilosofie waar mensen onderdeel worden van onze familie. Als ik tijdens het welkomstgesprek zie dat ze de juiste twinkel in hun ogen hebben, mogen ze meteen aan de slag”, vertelt Joost d’Hondt.

‘Binnen vijf dagen had ik dertig geïnteresseerden’

Bij Open Hiring melden mensen zich rechtstreeks aan voor een functie. Het arbeidsverleden of opleiding tellen niet mee. Veel van die trajecten verlopen via het UWV of via bedrijven die (onorthodoxe) oplossingen bieden voor arbeidsmarktproblemen zoals Start Foundation. In juli 2021 startte ’t Zusje met Open Hiring. Joost: “Geïnteresseerden werden via het UWV of lokale advertenties gewezen op onze openstaande functies. Ze konden zich inschrijven op een lijst die we in het bedrijf hadden liggen en aangeven welke functies zij interessant vonden. Binnen vijf dagen had ik dertig aanmeldingen. Die heb ik allemaal gebeld en uiteindelijk zijn er vijf mensen binnen korte tijd aan de slag gegaan.”

Stagedag

De startende medewerkers beginnen eerst met een soort stagedag. Ze mogen dan een dag meelopen en alle functies uitproberen. “Dan heb je snel door waar mensen zich op hun plek voelen. En als de medewerker en ik aan het einde van die dag een goed gevoel hebben, bied ik ze een contract aan.” Volgens Joost is niet elke functie geschikt voor een Open Hiring-trajcect. “We beginnen in de backoffice-functies zoals keukenhulp, in de housekeeping of in de spoeldienst. En daarna kijken we naar de mogelijkheden en wensen. Zo is een van mijn medewerkers via het Open Hiring-traject gestart in de afwas, daarna werd hij chef spoelkeuken en nu helpt hij ook in de bediening.”

Twinkel

Volgens Joost zijn sollicitatiegesprekken helemaal niet meer van deze tijd. “Het gaat erom of ze gemotiveerd zijn en er dus echt zin in hebben. Ik kijk of ze die twinkel in hun ogen hebben en ze moeten over de essentiële basiseigenschappen beschikken: hygiënisch, een handen-uit-de-zakken-mentaliteit, gemotiveerd zijn en graag willen leren. Heb je die skills niet? Dan is werken in de horeca geen optie. Dan red je het niet.”

Meer begeleiding, meer loyaliteit

De medewerkers die via het Open Hiring-traject bij het ´t Zusje zijn komen werken, hebben in het begin meestal wel meer begeleiding nodig vertelt Joost. “Maar als ze eenmaal binnen zijn, dan zijn die medewerkers ook meestal loyaler dan andere medewerkers. Ze krijgen van ons de ruimte en de kansen en die waardering komt ook weer terug.” Juist vanwege die intensievere begeleiding kun je volgens Joost beter niet te veel ‘Open Hiring-medewerkers’ tegelijk in je team opnemen. “Het brengt heel veel, maar het vergt ook best wel wat energie. Van jezelf en van jouw medewerkers. Daarom raad ik aan om een op de twintig medewerkers via een Open Hiring-traject te laten verlopen.”

Geen personeelstekort

´t Zusje in Terneuzen heeft mede dankzij Open Hiring geen last van een personeelstekort. “We hebben meer dan negentig medewerkers. Bij ons mogen de broertjes en zusjes zelf bepalen wanneer en hoe lang ze werken.” Dat vergt wel het nodige puzzelwerk voor de planning. “De familieleden kunnen twee tot drie weken van te voren inschrijven op de planning. En dat werkt hartstikke goed. We kunnen zeven dagen per week open van 12-24.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens