KHN-onderzoek: Vraag naar gezonde voeding neemt toe

05-04-2016

Steeds meer mensen vinden het belangrijk om gezond te eten en restaurants spelen hier slim op in.

Steeds meer mensen vinden het belangrijk om gezond te eten en restaurants spelen hier slim op in. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door studenten van de Hotel Management School Maastricht in opdracht van KHN. Wij nemen u mee door de resultaten.

De vraag naar gezonde voeding neemt steeds meer toe. Ruim 74 procent van de restaurantbezoekers geeft aan gezond eten belangrijk te vinden. Ruim 85 procent zegt een gezond voedingspatroon te volgen. Zo kookt driekwart van de respondenten minimaal vijf dagen per week thuis met verse producten. Ook groeit de vraag naar biologische en streekproducten en stijgen vegetarische en veganistische gerechten in populariteit.

'Genieten gebeurt steeds vaker op
een verantwoorde manier'

De trend van gezonde voeding is ook in de horeca te vinden. Gezondheid speelt een grote rol bij de keuze van een gerecht. Alleen smaak en prijs worden door de consument als nog belangrijker beschouwd. Uit eten gaan wordt nog steeds gezien als een ‘verwenmoment’, maar genieten gebeurt steeds vaker op een verantwoorde manier.

De meest opvallende resultaten op een rij

  • Bijna 90 procent van de restaurantbezoekers is bereid om een gezond gerecht te kiezen en meer dan de helft is ook daadwerkelijk van plan dit te doen
  • Ruim 80 procent van de restaurantbezoekers vindt het belangrijk dat een gerecht op een gezonde manier wordt bereid en geeft de voorkeur aan gerechten met verse ingrediënten
  • Meer dan 66 procent wil minimaal één stuk groente of fruit tijdens een etentje buiten de deur
  • Van de restaurantbezoekers laat 30 procenten gerechten bewust liggen wanneer deze dik makend zijn
  • Vrouwen bestellen vaker gezondere gerechten dan mannen
  • Ouderen hebben een gezonder eetpatroon dan jongeren
  • Hbo’ers en wo’ers hechten meer waarde aan verse producten en het bestellen van gezonde gerechten in restaurants dan lager opgeleiden

Horeca past aanbod aan
Veel horecazaken zijn bekend met de trend en passen hun aanbod hier ook al op aan. Zo heeft meer dan de helft van de ondervraagde horecaprofessionals hun productaanbod gezonder gemaakt. Restaurants kiezen er bijvoorbeeld voor om de portiegrootte van een gerecht aan te passen of meer groenten en minder vlees te serveren. Ook in de bereidingswijze en de keuze voor producten gaan ondernemers steeds vaker voor gezond.

Gezonder aanbod? Makkelijk en kosteloos
Wilt u ook gezondere gerechten aanbieden? Door minder zout, suikers en verzadigde vetten toe te voegen aan een gerecht speelt u al in de op de trend gezonde voeding. Bovendien is dit een oplossing die niets extra’s kost. Kijk hier voor meer informatie over gezondheid in de horeca.

Over het onderzoek
Voor het onderzoek werden 384 restaurantbezoekers en 375 foodprofessionals (koks, horecaondernemers) bevraagd over gezond eten in de horeca.

Meer weten?
Wilt u meer informatie over het onderzoek of 'gezonde voeding'? U kunt het onderzoeksverslag van de Hotel Management School Maastricht per mail opvragen. Stuur een mail aan: n.barkhof@khn.nl.

Meer informatie over gezonde voeding? Bekijk het akkoord verbetering productsamenstelling op: www.akkoordverbeteringproductsamenstelling.nl of download de themavisie 'Food, een gezonde toekomst' van ING Economisch Bureau 2015, Gezondheid.

Terug