Hoe gebruik ik AI voor mijn bedrijf?

Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) ontwikkelt zich in sneltreinvaart. Ook steeds meer horecaondernemers gebruiken AI. Tegelijkertijd is het voor velen nog onbekend gebied. Welke toepassingen van AI zijn er? En welke tools kun je in de dagelijkse praktijk van jouw bedrijf gebruiken? Wij helpen je op weg.

AI en Gen-AI: wat is het?

We gebruiken bijna allemaal dagelijks AI. Denk daarbij aan apps zoals Google, Netflix, Bol.com, Uber, Thuisbezorgd en socialmedia-apps. Krijg je op Netflix een serie aanbevolen, dan is dat een algoritme dat gebruikmaakt van generatieve AI om te voorspellen wat jij leuk vindt.

Gerichte tools om AI in te zetten voor jouw vragen zijn bijvoorbeeld Copilot (Microsoft), ChatGPT (OpenAI) en Gemini (Google). ChatGPT heeft op dit moment de meeste functionaliteiten, maar gebruikt wel de data die jij invoert. Copilot heeft sterke tools als je een Microsoftpakket op je computer hebt. En Gemini is goed met live-inzichten en het koppelen van apps.

Een voorbeeld: de app Vivino (een AI-tool) herkent etiketten op een fles wijn, maar vertelt je niets nieuws. Generatieve AI komt dan met suggesties over wijnspijscombinatie of recepten.

Definitie AI: machines die menselijke taken uitvoeren zoals visuele perceptie, spraakherkenning, etc.

Definitie Generatieve AI: een subset van AI, die zich richt op het creëren van nieuwe, originele inhoud of data, zoals tekst, afbeeldingen, muziek etc.

Wat kan AI betekenen voor de horeca?

Er zijn diverse toepassingen waar jij als horecaondernemer je voordeel mee kunt doen:

  • Een voorbeeld van slimme automatisering is het gebruik van AI om dynamische prijzen toe te passen. Zo is er een fastservice bedrijf dat de prijzen laat stijgen, als het druk is in de zaak.
  • Er zijn diverse hotelketens die gebruikmaken van een chatbot, zoals Alexa, om de vragen van gasten te beantwoorden voor betere klantinteracties.
  • Een HR-afdeling kan de verlofaanvragen van medewerkers via een app laten verlopen voor een soepele personeelsplanning.
  • Restaurants kunnen telefonische reserveringen via een geautomatiseerd gesprek laten verlopen.
  • Het schrijven van teksten: voor vacatures, socialmediaposts, e-mailbeantwoording, trainingen, klantenservice.
  • En wat geavanceerder: gegevensanalyse (verkoopcijfers), afbeeldingen creëren voor de website of marketingmateriaal, documenten samenvatten, presentaties maken.

Wat levert AI op?

Als je eenmaal gebruik gaat maken van AI tools, dan zie je dat het gebruik hiervan steeds makkelijker wordt. Het levert dan ook de nodige voordelen op:

  • Kostenbesparing
  • Omzetverhoging
  • Kwaliteit van werk
  • Klanttevredenheid
  • Tijdsbesparing

Starten met AI: praktische tips en keuzemodel

  1. Begin klein
  2. Investeer in training
  3. Focus op return on investment: wat levert het jou op
  4. Wees niet bang om te experimenteren

Let op! Belangrijke punten voor het gebruik van AI-prompts:
Voer nooit vertrouwelijke bedrijfs- of persoonsgegevens in AI-prompts: ingevoerde data kunnen worden opgeslagen of hergebruikt zonder dat je de volledige controle behoudt. Generatieve AI kan bovendien overtuigend klinken, maar onjuiste of verzonnen feiten (“hallucinaties”) opleveren, dus verifieer altijd zelf wat eruit komt, voordat je het gebruikt of deelt.

Webinar AI terugkijken

Op 7 april organiseerden we een webinar over AI. Wil je dit terugkijken? Bekijk de opname hieronder.