Hoe ga je om met gasten met een beperking en hoe los je (toegankelijkheids)problemen op?

Toegankelijk en gastvrij is lang niet altijd kostbaar, ingrijpend of ingewikkeld. Het zit vaak voor een deel ook in de communicatie met elkaar. Hoe ga je met gasten om en hoe los je (toegankelijkheids)problemen op? De volgende tips helpen u en uw personeel hierbij.

Communicatie

  • Het belangrijkste is: blijf uzelf. Richt u op de persoon die u aanspreekt (en dus niet op de eventueel aanwezige begeleider). Maak oogcontact. Benader de persoon zoals u zelf benaderd zou willen worden. Kom niet betuttelend over.
  • Vraag of iemand iets nodig heeft
  • Vragen staat vrij. Iedereen is anders en heeft dus andere wensen. Wat de één heel prettig vindt, kan voor de ander juist belerend zijn. Wees vooral niet afwachtend, maar vraag gewoon of u iemand kunt helpen.
  • Creëer de juiste sfeer
  • Muziek en verlichting zijn belangrijk voor de sfeer maar ook voor de toegankelijkheid van een horecagelegenheid. Veel mensen met een beperking hebben baat bij goed licht, bijvoorbeeld om hun gesprekspartner goed te zien of de menukaart te lezen. Een verplaatsbare lamp biedt een oplossing. Overweeg het gebruik van zachte materialen op wanden om geluid te dempen.

Website

  • Eenvoudig taalgebruik.
    Als u een tekst schrijft hou dan goed in gedachten voor wie u de tekst schrijft en wat u met de tekst wil bereiken. Gebruik korte zinnen. Gebruik eenvoudige, duidelijke woorden. Houd het concreet. Geef voorbeelden. Laat woorden als ‘zullen’ en ‘worden’ weg. Dit maakt de tekst beter te begrijpen en spreekt de lezer meer aan. Dus niet: ‘Er zal feest worden gevierd’, maar: ‘Bakker de Vries viert feest!’.

  • Leesbare lettertypes.
    Merkt u wel eens dat het ene lettertype prettiger leest dan het andere? Als u in uw communicatiemiddelen een goed leesbaar lettertype gebruikt , bereikt u een veel grotere groep klanten. De volgende lettertypes zijn goed leesbaar: Helvetica, Verdana, Univers, Arial, Futura, Comic sans, Tahoma en Gill sans.

  • Menukaart
    Plaats uw menukaart op de site. Consumenten willen graag van tevoren weten wat ze bij uw horecagelegenheid kunnen eten/drinken. Voor slechtzienden mensen is het belangrijk deze menukaart te kunnen vergroten, een eventuele spraakbesturing is ook een mooie oplossing. In de horecagelegenheid zelf kunt u aanbieden de menukaart voor te lezen of om te zetten in braille.

  • Stukje over toegankelijkheid
    Veel mensen met een handicap bekijken van tevoren of een horecagelegenheid voor hem/haar toegankelijk is. De handigste manier om dit te doen is het bezoeken van de website. Zorg dat u een stukje over toegankelijkheid heeft opgenomen op uw site.
  • Parkeren
    Op veel websites staat duidelijk aangegeven hoe de betreffende horecagelegenheid te bereiken is en waar men het beste kan parkeren. Neem een extra stukje mee over parkeren voor minder valide mensen. Waar is de dichtst bij zijnde gehandicaptenparkeerplaats?

  • Contact
    Bij het kopje contact op de website is het belangrijk aan te geven hoe u bereikbaar bent. Zorg dat er naast een telefoonnummer ook een email beschikbaar is. Mensen die doof zijn, kunnen zo toch met u in contact komen.

Inrichting van de locatie

Ingangen en deuren

Kan iedereen bij u naar binnen? Zo maakt u zonder grote investeringen uw pand toegankelijker:

  • Zorg dat deuren gemakkelijk opengaan: Met een automatische deur of een deurdranger die niet te zwaar is ingesteld verbetert u de toegankelijkheid.
  • Plaats deurknoppen en deurkrukken op de juiste hoogte: Een deurknop of deurkruk op 90 tot 120 centimeter hoogte is voor de meeste mensen goed bedienbaar.
  • Maak ingangen breed en hoog genoeg: Een toegankelijke ingang is minimaal 85 centimeter breed en 230 centimeter hoog. Het gaat om vrije doorgangsruimte, dus exclusief deurkozijnen, plinten, etc.
  • Voorkom grote hoogteverschillen: Maak drempels niet hoger dan 2 centimeter of zorg voor een andere oplossing, zoals een wegneembare oprijplaat of een drempelhulp.
  • Houd deuren en vluchtroutes vrij van obstakels: Zet geen spullen voor deuren en nooduitgangen of in vluchtroutes. Dit helpt iedereen om het pand zo snel mogelijk te kunnen verlaten. Denk daarbij ook aan ouderen, mensen in rolstoel en mensen die blind zijn.

Toiletten

Met een paar eenvoudige aanpassingen maakt u uw toilet toegankelijk voor mensen met een beperking en dus voor iedereen.

  • De toiletten moeten goed bereikbaar zijn: Zorg dat op weg naar het toilet de doorgangen overal minstens 85 centimeter breed zijn. Voorkom hoogteverschillen of maak het hoogteverschil te overbruggen, bijvoorbeeld met een drempelhulp, oprijplaat of (plateau)lift.
  • Kies deuren die voldoende breed en gemakkelijk te openen zijn: Zie ook tips over ingangen en deuren.
  • Zorg voor voldoende ruimte bij en in de toiletruimte: Iemand in een rolstoel heeft voor en naast het toilet voldoende ruimte nodig. Een deur die naar buiten draait zorgt voor meer bewegingsvrijheid in de toiletruimte zelf.
  • Bevestig eventueel een slot op het voorportaal van het toilet: Een slot op het voorportaal van uw toilet is een optie als de ruimte beperkt is. Zo kunnen mensen die meer ruimte nodig hebben toch de toiletruimte afsluiten en gebruik maken van uw toilet.
  • Plaats beugels bij het toilet: Met stevige (opklapbare) beugels aan beide kanten van het toilet kunnen mensen makkelijker gaan zitten en opstaan.
  • Zorg dat mensen overal makkelijk bij kunnen: Laat mensen niet te ver reiken naar zaken als toiletpapier, doorspoelknop, kraan en handdoek.
  • Doe een beroep op uw buren met een rolstoeltoegankelijk toilet: Heeft u zelf geen rolstoeltoegankelijk toilet? Vraag uw buren of uw klanten gebruik mogen maken van hun rolstoeltoegankelijke toilet.

Opstelling en keuze van meubilair

Een goede opstelling van meubels en variatie in stoelen en tafels maken dat uw klant het verblijf in uw zaak als prettig ervaart. De volgende tips helpen u dit te realiseren:

  • Kies voor meubels die makkelijk te verplaatsen zijn: Met verplaatsbare meubels bent u flexibeler en kunt u extra ruimte creëren als dat nodig is. Hiermee speelt u sneller in op de wensen van uw klanten.
  • Zet meubels niet te dicht op elkaar: Een vrije doorgang van minimaal 85 centimeter levert voor de meeste mensen geen problemen op.
  • Zorg voor voldoende beenruimte onder tafels: Als de ruimte onder een tafelblad tot aan de grond 70 centimeter is, kunnen klanten hun rolstoel onder de tafel rijden. Gebruik eventueel houten blokjes waarmee u de tafel gemakkelijk kunt verhogen.
  • Kies stoelen die niet allemaal hetzelfde zijn: Wat voor de ene persoon een goede stoel is, kan voor iemand anders juist een slechte keuze zijn: te hoog, te laag, te smal, te weinig steun. Bied uw klanten daarom meerdere keuzes. Bijvoorbeeld stoelen met en zonder armleuningen en stoelen met verschillende hoogten.

Balies, loketten en recepties

Sommige horecagelegenheden hebben een balie, loket of receptie. Met de volgende tips kunt u al uw klanten en bezoekers die aan uw balie, loket of receptie verschijnen van dienst zijn:

  • Maak de balie niet te hoog: Zo kunnen ook klanten in een rolstoel of kleine mensen de baliemedewerker goed zien en oogcontact maken. Het is ook handig voor het neerleggen en betalen van producten of het invullen van een formulier. Een balie waarvan een gedeelte wat lager is kan ook een oplossing zijn.
  • Kies bij voorkeur een mobiel pinapparaat: Zo kunnen klanten altijd bij het apparaat.

Parkeervoorzieningen

Goed kunnen parkeren, dicht bij uw zaak, dat is wat uw klanten willen. Voor mensen met een beperking geldt dit ook. U kunt zich wel voorstellen dat het niet prettig is om honderden meters af te moeten leggen als je slecht ter been bent of een chronische longziekte hebt. Of als er wel een gehandicaptenparkeerplaats is, maar iemand in een rolstoel onvoldoende ruimte heeft om de auto uit te komen.

  • Laat uw klanten weten waar ze hun auto dichtbij kunnen parkeren. Voor mensen met een beperking is het vaak nodig om zich goed voor te bereiden voordat ze op pad gaan. Zet daarom op uw website en/of in de brochure waar bij u in de buurt parkeergelegenheid is, welke parkeerplaatsen dit zijn en hoe ver dit van uw pand is. In de meeste gemeenten mogen mensen met een gehandicaptenparkeerkaart onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt.
  • Informeer bij uw gemeente naar gemeentelijke regels en de mogelijkheid tot het realiseren van gehandicaptenparkeerplaatsen. Een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven door een blauw bord met een witte P en een wit rolstoelsymbool (verkeersbord E6). Op de bestrating wordt een groot wit kruis gezet.
  • Heeft u zelf een gehandicaptenparkeerplaats? Zorg dan dat de plekken groot genoeg zijn. Er moet een rollator of rolstoel kunnen worden uitgeladen aan de zij- en achterkant van de auto.
  • Leg een op- en afrit aan bij de stoep.
  • Let bij een parkeerplaats langs de straat op dat iemand met een beperking niet eerst een hoge stoeprand moet overwinnen om bij uw deur te komen.