Bijna al jouw leveranciers kondigen jaarlijks aan dat zij genoodzaakt zijn om hun prijzen te verhogen. Dit leidt vaak tot frustraties, moet je dit altijd zomaar accepteren?
Je kent ze wel, die onpersoonlijke standaardbrieven waarin een van je leveranciers een prijsverhoging aankondigt. Je hoeft deze prijsstijgingen niet zomaar te accepteren. Als de prijsverhoging hoger is dan de inflatiecorrectie, dan dien je daar iets voor terug te krijgen.
Anders gezegd: worden de producten in dezelfde hoeveelheden tegen gelijkblijvende leveringscondities geleverd, dan betaal je in principe alleen de inflatiecorrectie. Wil een leverancier meer, dan moet daarover onderhandeld worden. De uitslag van dit traject zal de uiteindelijke prijs zijn die je gaat betalen.
In het normale handelsverkeer is het gebruikelijk dat een prijs tot stand komt door onderhandeling. Dit is een traject van geven en nemen. Stel, de leverancier wil een extra prijsverhoging en je wil bijvoorbeeld een langere betalingstermijn, een extra korting of voor die prijs een betere kwaliteit. Dan kan je daarover met de leverancier onderhandelen.
In het kader van de Wet op Mededinging kunnen wij als brancheorganisatie collectief hier niets in betekenen. Het is een zaak tussen jou en jouw leverancier. Jouw onderhandelingskwaliteiten zijn dus sterk bepalend. Wel hebben wij een conceptbrief in Word voor je opgesteld. Deze kan je als geheugensteun gebruiken om een brief naar je leverancier te sturen om de onderhandelingen te starten.
Download meer Tips voor onderhandelen (PDF).