Hulpmiddelen om lokaal een eigen campagne te voeren

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. Deze verhoging wordt vaak gebruikt om simpelweg de kas van de gemeente te spekken.

KHN wil de trend van de stijgende tarieven stoppen. Daarom starten wij een campagne. Wij willen er voor zorgen dat de toeristenbelasting weer gastvrij wordt gemaakt. Horecaondernemers moeten vooraf duidelijk kunnen meedenken over de hoogte van het tarief en de bestedingen van de opbrengsten.

Wij kaarten dit landelijk aan. Maar de toeristenbelasting is natuurlijk op de eerste plaats een gemeentelijke zaak. Uiteraard verloopt de discussie over de gastvrije toeristenbelasting in ieder gemeente anders. Daarom leveren wij via een Toolkit de hulpmiddelen aan om lokaal een eigen campagne te voeren. Bijvoorbeeld om een aangekondigde verhoging te stoppen of meer invloed te krijgen op de bestedigingen van de opbrengsten.

Ben je KHN-bestuurder?
Log dan in voor de Toolkit Toeristenbelasting in Mijn KHN.