Hoe ziet jouw ideale avondje-uit eruit?

Hoe krijg je de gast van de bank naar de bar? Marktonderzoeksbureau GfK vroeg in opdracht van onder meer Koninklijke Horeca Nederland meer dan duizend consumenten het hemd van het lijf: hoe ziet jouw ideale avondje-uit eruit, welke muziek wordt er gedraaid in je favoriete kroeg, voor welk soort eten loop je een blokje om? Op basis van de resultaten, presenteerde GfK zes consumentengroepen; met eigen specifieke wensen en verwachtingen ten aanzien van het ultieme avondje uit.

nfographic Van de bank naar de bar!

‘Een café voor iedereen is een café voor niemand’

Zo luidt één van de conclusies van het marktonderzoek. GfK vatte de onderzoeksresultaten inclusief aanbevelingen samen in een mini-publicatie ‘Wie is die gast? Van de bank naar de bar!’. In samenwerking met KHN maakte GfK ook een infographic van de zes doelgroepen met de specifieke wensen en behoeften per doelgroep.

Het ideale avondje uit

Marktonderzoeksbureau GfK vroeg meer dan duizend consumenten het hemd van het lijf over hun ideale avondje uit. Welke muziek wordt er gedraaid in uw favoriete kroeg, voor welk soort eten loopt u een blokje om? Uit de resultaten blijkt dat mensen het belangrijk vinden dat er een klik is met de andere gasten. De kunst zit ‘m er voor horecaondernemers in om gelijkgestemden bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld door sociale events te organiseren. Een verrassend aanbod van eten is hierbij belangrijk; food is een goede ‘verbinder’.

Om een succesvol horecaconcept te ontwikkelen, moeten horecaondernemers lokaal maatwerk bieden en bepalen voor wie je op welk moment relevant wil zijn. Dit betekent goed inzicht in huidige gasten, maar ook in niet-gasten. Want de laatste groep is vaak een onderschatte, maar kansrijke doelgroep.

Zes consumentengroepen

Op basis van de resultaten presenteert GfK zes consumentengroepen met elk hun specifieke wensen en verwachtingen ten aanzien van het ultieme avondje uit. Drie van de zes consumentengroepen bezoeken het café geregeld en staan open voor nieuwe horecaconcepten. Horecaondernemers krijgen in het rapport advies hoe ze er voor kunnen zorgen dat deze drie groepen vaker naar het café gaan. De andere drie groepen bezoeken het café om uiteenlopende redenen niet of nauwelijks. Toch zijn het belangrijke prospects, want deze groep heeft tijd en geld, maar kiest op dit moment nog voor een andere invulling van het avondje uit. Horecaondernemers kunnen hen met een creatieve en doelgroepgerichte aanpak verleiden om naar het café te komen.