En werk je meteen aan de gastbeleving

Als je extra omzet wilt generen, kún je je prijzen verhogen of alles op alles zetten om meer gasten naar je zaak te krijgen. Maar je wilt jezelf niet de markt uitprijzen. En misschien zit je wel al iedere dag vol of heb je onvoldoende personeel om meer gasten te kunnen bedienen. Dan is goed om te bedenken hoe je meer omzet haalt uit de gasten die al in je zaak zijn. We geven je een aantal eenvoudig tips.

1. Zet je margeproducten bovenaan

Van nature plaatsen ondernemers vaak de goedkoopste gerechten bovenaan de menukaart of op het bord; eerst de kleine koffie en dan de uitgebreidere varianten. Zonde, want het bovenste item wordt in verhouding 20% vaker gekozen! Het is dus juist interessant om hier een van jouw winnaars (die je kunt berekenen met ons Menu-engineeringprogramma) neer te zetten.

2. Lijn je prijzen niet uit

Je kent misschien wel het advies om de eurotekens van je kaart te verwijderen, omdat prijzen hoger worden ervaren als deze ervoor staan. Wist je dat het ook slim is om de prijzen niet uit te lijnen? Door ze direct achter het gerecht te plaatsen, kiest de gast sneller wat hij lekker vindt en stijgt de gemiddelde besteding.

3. Kies voor brand fit muziek

Muziek kan verschillende doelen hebben; de tevredenheid en uitgaven verhogen of de verblijfsduur verlengen. De positiefste resultaten komen van originele muziek die je gasten thuis niet zo snel horen. Belangrijk daarbij is brand fit: de muziek moet passen bij je merk en de sfeer die je wilt neerzetten. Uit onderzoek blijkt dat een goede brand fit de omzet gemiddeld 9,1% kan verhogen.

4. Zorg voor een aantrekkelijke geur

Een geur kan zorgen voor een toename van de verkoop. Zet verse broodjes neer, bak iets lekkers in de (open) keuken of plaats een apparaatje dat een aangename geur verspreidt. Van alle zintuigen is geur het meest verbonden aan onze emoties.

5. Bied je gasten twee opties

Voor gasten is het moeilijk om te zien of ze een goede aankoop doen. Door iets in context te plaatsen (twee gangen voor prijs X, drie gangen voor prijs Y) help je hen bij hun keuze en kan je omzet stijgen.

6. Laat je gasten iets proeven

Laat je je gasten iets proeven, dan stijgt zijn of haar perceptie van de zaak. De ervaring wordt in het geheel positiever!

7. Tafel voor één? Kies voor een ronde tafel

Als een gast alleen is, plaats hem of haar dan aan een ronde tafel. Dit geeft een gevoel van geborgenheid, verbondenheid en comfort. Een rechthoekige tafel kan een meer afgezonderd of formeel gevoel geven en zo leiden tot een minder ontspannen eetervaring. Een verhoogd comfortniveau kan ervoor zorgen dat de gast langer blijft en meer bestelt.

8. Up- en cross-selling: informeer je gasten

Veel mensen vinden verkopen moeilijk en hebben het idee dat het opdringerig kan overkomen. Zonde, want het is juist een manier om je gasten optimale service te bieden. Bovendien zijn gasten vaak bereid om meer te besteden als je ze goed informeert. Zo kun je bijvoorbeeld bijgerechten of een dessert aanbevelen.

9. Zet fotografie goed in

Een goede foto verkoopt, een slechte foto doet het tegenovergestelde. Onderzoek laat zien dat aantrekkelijke foodfotografie de bereidheid om te bestellen flink kan verhogen. Als je het diner’s eye perspectief gebruikt, voelt het voor de gast alsof hij of zij zelf naar het gerecht kijkt. Dit activeert het beloningscentrum sterker dan een top view en maakt dat de gast zich al bijna eigenaar voelt van het gerecht.

10. Gebruik maximaal twee kaders op je kaart

Kaders op de menukaart zijn goede aandachtstrekkers, maar te veel kaders maken je kaart onoverzichtelijk en rommelig. Uit onderzoek blijkt dat één tot twee kaders per kaart leidt tot een stijging in de keuze voor die gerechten. Gebruik een kader dus alleen voor je echte winnaars.

11. Pas cognitieve embodiment toe

Bij cognitieve embodiment gaat het erom dat fysieke ervaringen invloed hebben op hoe we dingen mentaal ervaren. Serveer je gerechten bijvoorbeeld met wat zwaarder bestek: dit geeft een sterker gevoel van kwaliteit en zorgt voor een hogere bereidheid om te betalen. Ook zachte stoelen hebben een positief effect: ze laten de omgeving vriendelijker aanvoelen en verlengen de verblijftijd. Kleine ingrepen, groot psychologisch effect!