De landelijke social mediacampagne ‘Blijf Alert’, die in oktober zichtbaar was via de social mediakanalen van KHN, wordt vervolgd. Er zijn namelijk nog steeds criminele investeerders actief, die horecaondernemers willen verleiden door snel en fout geld. Samen met het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Aanjaagteam Ondermijning en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) wordt de bewustwordingscampagne de komende weken verspreid via de Facebook-pagina van het CCV.

Je kunt maar één keer nee zeggen

Veel horecaondernemers hebben grote financiële problemen door de coronacrisis. Hierdoor kunnen zij kwetsbaarder zijn voor criminelen die een horecazaak willen gebruiken als criminele ontmoetingsplaats of als investering om geld wit te wassen. Daarom is het juist nu voor criminelen interessant om in de horeca te investeren. Criminelen bieden ondernemers in nood een ‘reddingsplan’ met snel contant geld. Dit lijkt aantrekkelijk, maar je loopt een groot risico als er vervolgens illegale activiteiten in jouw zaak plaatsvinden. Heb jij een aanbod gekregen voor een lening of investering van een onbekende die te mooi lijkt om waar te zijn? Bedenk altijd: je kunt maar één keer nee zeggen!

Vertrouw je het niet? Kom in actie!

Weten hoe je een criminele investeerder herkent? Eerder ontwikkelde KHN in samenwerking met het RIEC-LIEC een signalenkaart. Download hem hier in pdf.

Wil je meer informatie over de campagne of over wat je moet doen als je bent benaderd door foute investeerders? Kijk dan op onze website khn.nl/blijfalert. Meld verdachte situaties en ga in gesprek over welke actie je kan ondernemen.

Lees ook het interview van Omroep West met CCV-adviseur Michael de Man over de werkwijze van criminelen die een slaatje proberen te slaan uit de coronacrisis.

Samenwerking

De campagne ‘Blijf Alert’ is tot stand gekomen door een samenwerking tussen Koninklijke Horeca Nederland, het Aanjaagteam Ondermijning, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid en het ministerie van Justitie en Veiligheid. De campagne is erop gericht horecaondernemers te informeren over de gevaren van criminele investeerders en hen aan te zetten verdachte situaties kenbaar te maken bij de branchevereniging of de politie. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) is een onafhankelijke stichting die helpt veiligheidsproblemen in kaart te brengen en op te lossen.