Ieder mens moet zelfstandig kunnen meedoen en functioneren in de maatschappij. Ook in de digitale wereld. Daarom werd in 2019 daarom de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn, de European Accessibility Act, gepubliceerd en formeel aangenomen. Deze wetgeving gaat op 28 juni 2025 in Nederland in. Hoe zit dit eruit?

Toepassingsgebied Accessibility Act
Het doel van de Accessibility Act is producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.

Deze nieuwe wetgeving gaat gelden voor de onderstaande producten en diensten;

  • websites, webwinkels en apps;
  • informatie bij het afsluiten van een telefoonabonnement of internetabonnement;
  • computers en software voor op de computer;
  • online bankieren en het afsluiten van leningen en hypotheken;
  • (mobiele) telefoons;
  • websites en apps om films te kijken;
  • betaalterminals, pin- en geldautomaten;
  • e-books en e-readers;
  • zelfbedienings- en ticketinformatieterminals (zelfbedieningsterminals, ticket- en interactieve informatieverstrekkende informatieterminals en elementen van personenvervoer per vliegtuig, bus, trein en over water);
  • online bankieren en het afsluiten van leningen en hypotheken.

Terugkijken Webinar Digitale Toegankelijkheid

Tijdens de webinar Digitale toegankelijkheid op 18 februari legden we uit waarom onder andere een toegankelijke website en reserveringssysteem steeds belangrijker worden in de horeca. Ook bespraken we voor wie dit belangrijk is en hoe jij je horecazaak online toegankelijk kunt maken. Ga naar Terugkijken Webinar Digitale Toegankelijkheid voor de video van de webinar.

Heb je een vraag?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens