Hierbij een update vanuit Amsterdam&Partners over het vertrek van de directeur, de imago campagne, de opening van het culturele seizoen en meer.
Vertrek directeur
Geerte
Udo, vertrekt na 17 jaar bij amsterdam&partners. Ze heeft zich met
hart en ziel ingezet voor een duurzame bezoekerseconomie. We zijn haar
dankbaar voor al haar goede werk en zullen op 11 april a.s. afscheid van haar
nemen.
Imago campagne
In 2023 hebben ze de
internationale bezoekerscampagne ‘your
view’ gelanceerd. Deze campagne is niet gericht op het aantrekken
van meer bezoekers maar op het verleiden van ander soort bezoekers. Door het
veranderen van het huidige perspectief op Amsterdam spreken we bezoekers aan
die de stad verrijken en de leefbaarheid in alle buurten ten goede komt.
24 januari jl. is de bewonerscampagne gelanceerd; ‘Amsterdam verruimt je blik’. Deze campagne heeft als voornaamste doel om de trots van Amsterdammers op hun stad en buurt te vergroten, met een versterkt gevoel van eenheid. De kick-off was een onthulling van een muurschildering van kunstenaar Hugo Mulder. Deze mural, draagt trots het Amsterdamse wapen en wordt vergezeld door een extra banier met de slogan 'Blikverruimend'. Het symboliseert de diversiteit en creativiteit van de stad en hiermee ook de campagne.
DE OPENING van het
culturele seizoen
In 2023 is de Uitmarkt
in haar huidige vorm gestopt en heeft de start van het culturele seizoen een
nieuw concept en naam; ‘DE OPENING van het
culturele seizoen’. Het markeert de start van het culturele seizoen en wordt
een nationaal cultuurweekend onder één landelijke titel met lokale
invulling. Het is te vergelijken met een nationaal evenement zoals het
bevrijdingsfestival op 5 mei. Elk jaar organiseert één stad het centrale
festivalhart van DE OPENING bestaande uit een centraal podium en live
tv-uitzendingen. Vorig jaar is dit op een kleinschalige manier gevierd maar in
2024 verwachten wij een groot nationaal cultureel evenement.
Amsterdam 750 jaar
27 oktober 2024 start het jubileum jaar van
Amsterdam 750 en voor die tijd staat er al een aantal activiteiten op de
planning zoals de lancering van de publiekscampagne en speciale edities van de Uitkrant. Voor elk stadsdeel komt een
aparte Uitkrant ter ere van 750 jaar. Met een spectaculair openingsconcert start het jubileumjaar op
27 oktober. U als MAC-partner ontvangt binnenkort een Save the date voor
deze bijzondere avond.
24H
24H
Amsterdam is dé manier om de
stad op een nieuwe manier te ervaren. Of het nu Oost, West, Noord, Zuid,
Zuidoost of Weesp betreft, neem een kijkje bij de speciale 24H evenementen bij
u in de buurt – of nog beter: verken andere delen van de stad! In het kader van
Amsterdam 750 organiseren wij in elk stadsdeel en stadsgebied een 24H
evenement. Op 24 mei start de eerste editie in Amsterdam West, gevolgd door
Amsterdam Oost en Nieuw West in 2024.
Data en inzicht
Op het gebied van data
blijft amsterdam&partners door ontwikkelen. De door amsterdam&partners
ontwikkelde tool; Visitor
Insight, krijgt een nieuwe
informatiemodule erbij. Deze nieuwe module biedt een plek waar interne- en
publieke rapporten en belangrijke cijfers kunnen worden gedeeld met betrekking
tot bezoekers, bewoners, bedrijven en congressen. Deze informatiemodule biedt
gegevens voor vier belangrijke gebieden: Amsterdam stad, de metropoolregio
Amsterdam (MRA), bezoekers in Nederland en bezoekers wereldwijd. Bent u
geïnteresseerd in deze data, dan kunt u een login aanvragen via: amsterdam@visitorinsight.nl
Het
Culturele Doelgroepenmodel
Op dit moment is
amsterdam&partners bezig om een businesscase uit te rollen betreft het
Culturele Doelgroepenmodel. Het verbetert publieksonderzoek door het analyseren
van postcodes. Dit model identificeert groepen mensen met vergelijkbare
gedragingen. Het model biedt een gestandaardiseerde manier om segmenten te
definiëren en kan gebruikt worden voor benchmarking en het verdiepen van
inzichten in cultuurpubliek. Het model bestaat uit drie hoofdclusters en elf
doelgroep segmenten. Deze segmenten zijn samengesteld op basis van
socio-demografische en economische factoren, interesses, culturele activiteiten
en levensfases. Het is een belangrijk hulpmiddel. Het helpt organisaties en
beleidsmedewerkers het publiek beter te begrijpen.
Convention
bureau
Amsterdam, de ideale
bestemming voor doelgerichte conferenties of zakelijk evenementen. Het Amsterdam
Convention Bureau helpt bij het
organiseren van bijeenkomsten gericht op het creëren van een betere toekomst.
In samenwerking met ons congresbureau vinden er twee bijzondere congressen
plaats in Amsterdam; de Plant Forward week (homegrown) en de European Society
of Human Reproduction of Embryology (ESHRE). Daarnaast komen zoals elk jaar
‘The Next Web (TNW), de International Broadcasting Convention (IBC) en de World
Summit Artificial Intellengence (WSAI) naar Nederland.