Maakt technologie de horeca onpersoonlijk? Integendeel, volgens de eigenaren van restaurant BUNKR. In dit Eindhovense restaurant zorgt kunstmatige intelligentie (AI) juist voor meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Mede-eigenaar Robin Vromans vertelt hoe AI perfect samengaat met gastronomie en gastvrijheid.

Het restaurant, dat op 29 september dit jaar haar deuren opende, is een concept van Robin Vromans, Youri Doreleijers, Mark op de Weegh, Sidney van Stijn en Tim Fraser. “Ik was al een tijdje aan het nadenken over de toepassing van AI in de horeca. Tegelijkertijd was Youri, eigenaar van diverse horecazaken Eindhoven, op zoek naar een horecaconcept voor de Bunkertoren. Daar is het idee voor BUNKR ontstaan”, vertelt Robin.

Technologie als verrijking van de horeca

Het belangrijkste doel van BUNKR is laten zien dat gastronomie, gastvrijheid en AI een krachtige combinatie vormen. Robin: “BUNKR is een technologische speeltuin voor de horeca. We willen laten zien dat technologie niet ten koste gaat van gastvrijheid en de gastbeleving, maar onze sector juist kan verrijken. En de enige manier om dat écht te bewijzen, is door het zelf te gaan doen.”

"Technologie gaat niet ten koste van gastvrijheid en de gastbeleving, maar kan onze sector juist verrijken."

Een bezoek aan BUNKR

Bij een bezoek aan BUNKR hoef je geen robots te verwachten: “AI is een aanvulling en geeft ons personeel de tijd en ruimte om persoonlijke aandacht aan gasten te besteden”, licht Robin toe. Maar wat kun je dan wel verwachten? “Voordat gasten BUNKR bezoeken, kunnen ze de BUNKR-app downloaden en persoonlijke gegevens invullen. In de app geef je je voorkeuren en eventuele allergieën door. Bij aankomst word je begroet met een AI gegenereerde video die het concept uitlegt en naar de juiste tafel geleid door middel van lichtspots. Via Mensa, de AI-assistent, krijg je op verzoek vervolgens een persoonlijke suggestie over welke gerechten het beste bij je eerder doorgegeven voorkeuren passen. De sommelier in de app vertelt welke wijn daar het beste bij past.”

Uitdagingen

Hoewel de basis nu is gelegd, schuilt er nog veel potentieel voor verdere ontwikkeling. Robin vertelt dat de stabiliteit van de software momenteel topprioriteit heeft. “In de eerste dagen verliepen de reserveringen nog niet altijd even soepel en zaten er wat fouten in de Nederlandse vertaling van de software. We werken ook nog hard aan het verfijnen van de videobeelden bij de ingang. Die duurt nu nog iets te lang, waardoor er een wachtrij kan ontstaan.” Daarnaast zitten de heren vol ideeën voor de toekomst. “We zijn recent bijvoorbeeld gestart met een Felix 3D-printer in onze keuken.”

Restaurant BUNKR

AI in de strijd tegen het personeelstekort

Robin vertelt verder dat AI een oplossing kan bieden voor verschillende uitdagingen in de branche, zoals het personeelstekort. “Het inwerken van nieuwe medewerkers kost bijvoorbeeld veel tijd. We gebruiken onze app om nieuwe collega’s vertrouwd te maken met ons restaurant en onze menukaart.” Ook biedt het kansen om voedselverspilling tegen te gaan. Robin: “We werken met een live keukenvoorraadsysteem. Met die informatie kan Mensa gasten stimuleren om een duurzame keuze te maken, bijvoorbeeld door gerechten te bestellen waarvan we nog veel ingrediënten op voorraad hebben.”

"Binnen een uur je hele menukaart op de foto"

Laagdrempelige toepassing van AI

Natuurlijk is het niet voor iedere ondernemer haalbaar om hun hele concept aan te passen en op grote schaal met AI te gaan werken. Maar volgens Robin zijn er ook eenvoudige, laagdrempelige manieren om AI in te zetten in je zaak. “Het maken van aantrekkelijke foodfoto’s kost bijvoorbeeld veel tijd en geld. Maar met behulp van programma’s als Midjourney en Stable Diffusion heb je binnen een uur je hele menukaart op de foto. Ook het schrijven van goede menu-omschrijvingen is voor veel ondernemers een uitdaging. Hiervoor kun je prima gebruik maken van ChatGPT. Dit programma is ook heel goed in staat mee te denken over het creatieve proces of over hoe je je kosten omlaag krijgt. Je kunt eigenlijk sparren met de grootste datavijver die er bestaat”, aldus een enthousiaste Robin.

Eerste reacties

De eerste reacties op BUNKR zijn positief, vertelt Robin. “Gasten worden verrast door de suggesties die ze krijgen van Mensa. Soms geeft ze rare antwoorden, maar dat wordt ook wel weer als grappig ervaren. Het leidt in ieder geval tot boeiende gesprekken. En het team zorgt ervoor dat er altijd een back-up is voor het geval er technische problemen zijn.” Zelf ervaren hoe het werkt? BUNKR is met een pop-up restaurant aanwezig op Horecava 2024.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens