Als ondernemer ben je er verantwoordelijk voor dat het terrasmeubilair niet te gebruiken is om op te zitten.

Mag je je terras nog gebruiken?
Nee, conform de huidige regelgeving moeten alle zitgelegenheid (stoelen, statafels, bankjes, etc.) verwijderd of onbruikbaar gemaakt zijn. Ook het terras dient weggehaald te zijn of volledig onbruikbaar gemaakt te zijn. Dit geldt voor zowel de periode dat bedrijven gesloten zijn als ook geopend zijn voor afhaal.

Sla je terrasmeubilair binnen op, stapel het op of zorg dat het doormiddel van een ketting aan elkaar zit en niet gebruikt kan worden.

Hoe zit het met de verlenging van tijdelijke terrassen als de lockdown maatregelen worden opgeheven?
Alle tijdelijke terrassen worden in principe verlengd op een enkele uitzonder na. Uiteraard krijgen ondernemers bericht van de gemeente of het tijdelijke terras wel of niet wordt verlengd.

Heb je toestemming voor een terras op een parkeerplaats? Dan geldt bovendien dat de parkeerplaats beschikbaar moet zijn om te parkeren, zolang de horeca op basis van de noodverordening gesloten moet blijven. Je kunt het terrasmeubilair dus niet op een parkeerplaats opslaan. KHN vindt het redelijk dat als we de terrassen niet kunnen gebruiken de ruimte wederom beschikbaar komt voor het parkeren. Er is ons toegezegd dat we na de verplichte sluiting weer kunnen rekenen op de extra ruimte en dus ook op terrassen op parkeerplaatsen.

Mocht het in jouw ogen onmogelijk zijn om de parkeerplaats weer geschikt te maken als parkeerplaats, dan kun je dat kenbaar maken bij de afdeling vergunningen van jouw stadsdeel. Elke ondernemer met toestemming voor een tijdelijk terras ontvangt volgende week een brief van het stadsdeel met nadere informatie. In uitzonderlijke gevallen kan er een maatwerkoplossing worden gezocht. Zodra de horeca en terrassen open mogen, mag je de parkeerplaats weer gebruiken. Echter alleen als daar eerder via de annex op je vergunning toestemming voor is gegeven. De gemeente zal dan helpen de parkeerplaats weer vrij te krijgen.

Weet dat KHN ook nog in gesprek is met de gemeente om wat aanpassingen te krijgen in de voorwaarden voor tijdelijke terrassen. Zie hier onze eerdere berichtgeving daarover.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens