Dit staat immers niet op een legitimatiebewijs. Hoe gaat de gemeente hiermee om en hoe voorkom je problemen?

Je hebt recentelijk toeristenbelasting in rekening gebracht bij een hotelgast die ingeschreven staat in de Basisregistratie van de gemeente Amsterdam (hierna BRP). Voor het terugvorderen van de toeristenbelasting verwijst de hotelgast door naar Belastingen Gemeente Amsterdam (hierna Belastingen). Dit is echter niet correct en belastingen kan dit niet aan een gast terugbetalen.

De gemeente Amsterdam heft alleen toeristenbelasting als er tegen vergoeding overnachtingen worden aangeboden in Amsterdam aan personen zonder inschrijving in de BRP.

Als gasten die in je hotel willen verblijven aannemelijk kunnen maken dat ze ook bij de gemeente Amsterdam in de BRP geregistreerd staan, dan hoeft er geen toeristenbelasting in rekening te worden gebracht en afgedragen. Om te voorkomen dat je toeristenbelasting afdraagt over de omzet van personen met een inschrijving in de BRP mag je bij het doen van aangifte toeristenbelasting gebruik maken van een aftrekpost. Je wordt tevens verzocht om bij deze aftrekpost een bijlage in te vullen waarin je de naam, initialen, de geboortedatum, het adres en de gerealiseerde omzet van de persoon met inschrijving in de BRP kunt opgeven. Deze bijlage is nodig zodat de Belastingen kan controleren in de BRP of de betreffende persoon is ingeschreven. Zonder bijlage wordt deze aftrekpost niet geaccepteerd.

De AVG is geen belemmering voor het opgeven van informatie die voor belastingheffing noodzakelijk is. Je vraagt om de gegevens aan de gast. Wanneer hij dit geeft kan je vaststellen dat er sprake is van een Amsterdammer en hoef je geen toeristenbelasting in rekening te brengen. Wanneer zij dit niet willen geven kan er niet worden vastgesteld dat het gaat om een Amsterdammer en zal er dus toeristenbelasting afgedragen moeten worden.

De logiesverstrekker kan verifiëren op welk adres een gast woont in Amsterdam door te vragen naar een recent uittreksel uit de BRP. De meeste gasten zullen dat niet bij zich hebben. Andere informatie waar men de gast naar kan vragen is bijvoorbeeld:

  • De persoonsgegevens op de bank app van de gast.
  • Een recent maandrapport van de energieleverancier van de gast.

De informatie uit de BRP, bank-app of van de energieleverancier is te verificatie voor de logiesverstrekker en hoeft dus niet geadministreerd of bewaard te worden.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens