Naar aanleiding van recente mediaberichten over mogelijke oplichting van gasten die via Booking.com accommodaties hebben geboekt, willen we een belangrijke boodschap van Booking.com met je delen. Volgens Booking.com is er geen inbreuk gemaakt op hun backendsystemen of infrastructuur. Het blijft echter merkwaardig dat vooral klanten worden benaderd die recent via Booking.com hebben geboekt. Wij hebben regelmatig contact met Booking, zo ook over de recente oplichtingsgevallen. Booking heeft ons verzocht om in ieder geval de volgende informatie met onze hoteliers te delen:

Experts zijn druk bezig om de oorzaak te achterhalen en doen er alles aan om cyberbedreigingen en -aanvallen te bestrijden en op te sporen. Alertheid van alle betrokkenen is cruciaal, en duidelijke informatie over risico’s en procedures wordt steeds belangrijker. Graag geven we hierbij nadere uitleg.

Speciale technologieën en teams monitoren en blokkeren 24 uur per dag verdachte activiteiten. In 2023 heeft Booking.com ruim 1,5 miljoen phishing-gerelateerde nepreserveringen onderschept en 85 miljoen frauduleuze reserveringen geblokkeerd. Dankzij geavanceerde machine learning-algoritmen kunnen de meeste pogingen worden voorkomen voordat ze gevolgen hebben voor klanten en accommodatiepartners. Er zijn verschillende (navigatie)systemen actief, wat de opsporing en het voorkomen van frauduleuze berichten complex maakt.

Naast controles in hun eigen systemen voert Booking.com ook controles uit bij partners en gasten om problemen te lokaliseren. We moeten echter eerlijk erkennen dat de frequentie en impact van cybercriminaliteit op zowel bedrijven als consumenten toeneemt en dat het steeds vaker zal voorkomen. Alertheid en duidelijke informatie over risico’s en procedures zijn daarom cruciaal.

Wees alert op cybercriminaliteit: bescherm jezelf en je gasten
Mocht er ondanks alle inspanningen een hack plaatsvinden, dan is Booking.com verplicht om dit onmiddellijk te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en uiteraard ook aan alle partners, onder dreiging van zeer zware boetes. Hierdoor, maar uiteraard ook vanwege andere belangen zullen zij er alles aan doen om schade te voorkomen. Tot op heden kan Booking.com garanderen dat ze niet zelf zijn gehackt en hopen dat dit ook nooit zal gebeuren.

Hoteliers ontvangen regelmatig signalen van hotelgasten die gevraagd worden hun reservering te bevestigen en vertrouwelijke informatie, zoals betaalgegevens, te delen via een dubieuze link. Deze verzoeken kunnen zeer aannemelijk en actueel overkomen, waardoor ze betrouwbaar lijken en iedereen hierin kan trappen. Hoewel de meest recente meldingen niet van de beste kwaliteit zijn, is alertheid nog steeds noodzakelijk.

Net als bij andere grote organisaties met een groot bereik, maken cybercriminelen graag gebruik van een naam als Booking.com, omdat ze weten dat ze daarmee steeds vaker slachtoffers kunnen maken. Ook de systemen van hoteliers en tussenpartijen, zowel klein als groot, worden steeds vaker gehackt. Via deze weg kunnen gasten nog specifieker benaderd worden. Het is van groot belang om hier alert op te zijn en waar mogelijk inspanningen te verrichten om je hiertegen te beschermen.

Wat kun je zelf doen?

KHN ontwikkelt samen met Booking.com en het Platform Veilig Ondernemen een Webinar om hoteliers inzichten te geven hoe ze zich beter kunnen weren tegen cybercriminaliteit. Recente bijeenkomsten in Italië en België hebben laten zien dat dit goed aansluit bij de ontwikkelingen en op veel belangstelling kon rekenen. We zullen na de vakantieperiode de datum bekend maken en inschrijving mogelijk maken om online aanwezig te zijn en vragen te kunnen stellen. Hier zijn alvast een aantal praktische tips:

Praktische tips voor jouw gasten

  1. Wees waakzaam: Adviseer je gasten om zorgvuldig de details van het betalingsbeleid in de boekingsbevestiging te controleren.
  2. Verstrek geen creditcardgegevens: Geen enkele legitieme transactie vraagt om creditcardgegevens of betaalgegevens via telefoon, e-mail of sms (inclusief WhatsApp).
  3. Contacteer klantenservice: Bij twijfel over verzoeken van een accommodatie of host, zoals een betaling die niet op de boekingsbevestiging staat, kunnen gasten altijd contact opnemen met het klantenserviceteam van Booking.com dat dag en nacht beschikbaar is.
  4. Contacteer het hotel: Ook het hotel kan nagaan of het om een bonafide bericht gaat en zorg dat er goede toelichting op de website staat over de reguliere processen bij boekingen en betalingen.

Praktische tips voor jou als accommodatie partner

Praktische tips en meer informatie over cybersecurity zijn te vinden via de volgende link: Cybersecurity voor Accommodatie Partners. Zie ook hier de deze slides voor gedetailleerde informatie. Richt je organisatie zo in dat je gasten goed te woord kunt staan bij eventuele vragen en benadruk de processen op je website.

KHN heeft Booking.com verzocht om partners beter te ondersteunen bij vragen en zorgen. Hoewel grotere accounts contact kunnen opnemen met hun accountmanager, hebben we signalen ontvangen dat hoteliers zonder vaste accountmanager niet goed geholpen worden door de servicedesk. Booking.com heeft aangegeven hier aandacht aan te besteden.

Tot slot willen we je erop wijzen dat je voor signalen en vragen altijd terecht kunt bij je regiomanager. Vanuit KHN voeren we continu gesprekken met Booking.com om te zorgen dat we weerbaarder worden tegen cybercriminaliteit. De signalen van onze leden zijn daarbij zeer welkom en van groot belang.

Wij hopen dat deze informatie je helpt om jouw gasten een veilige en zorgeloze boekingservaring te bieden en hopen je te treffen tijdens de Webinar later dit jaar. De uitnodiging volgt.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens