Bij de Amsterdamse politie is er een toename zichtbaar van zakkenrollerij, ook binnen horecagelegenheden. De zakkenrollers slaan hun slag tijdens piekdrukte, op het terras en rond sluitingstijd.

Helaas vormt zakkenrollerij daarmee een reëel risico dat de ervaring van de gasten bij jouw bedrijf kan schaden. Het is daarom belangrijk om zowel jouw gasten maar ook jouw personeel te informeren en alert te maken op de aanwezigheid en tactieken van zakkenrollers.

Kenmerken en technieken zakkenrollers

  • Teamwerk: Zakkenrollers opereren vaak in teams van twee of meer, waarbij ze elkaar signalen geven en proberen de aandacht af te leiden. Alert zijn op groepjes die zich verdacht gedragen en rondhangen in de buurt van het terras of voor de deur is belangrijk.
  • Fysieke nabijheid: Deze criminelen zoeken vaak fysiek contact, zoals tegen andere klanten aanbotsen, als een methode om onopgemerkt waardevolle spullen te ontvreemden.
  • Afleidingstechnieken: Het creëren van een afleiding is een veelgebruikte methode. Dit kan variëren van het veroorzaken van een opstootje tot het stellen van vragen aan gasten om hun aandacht te verschuiven.

Praktische stappen tegen zakkenrollers

1. Wees waakzaam: Train het personeel om alert te zijn op verdacht gedrag en de eerder genoemde kenmerken en technieken.
2. Gasten informeren: Maak gasten attent op het risico van zakkenrollerij en zorg dat zij waardevolle spullen, zoals portemonnees en mobiele telefoons, op een veilige plaats bewaren. Spreek de gasten aan wanneer zij spullen onbewaakt op tafel laten liggen of een tas over de stoel heen hangen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens