Van 7-11 oktober 2019 is de jaarlijkse Week van de Toegankelijkheid. Het moment om aan de slag te gaan met betere toegankelijkheid van je bedrijf. Waarom? Omdat je zo’n 15% van je gasten misloopt als je horecabedrijf niet geschikt is voor mensen met een beperking. Bovendien staat in de wet dat in principe iedereen – ook mensen met een beperking – toegang moet kunnen krijgen tot jouw bedrijf. Wil je weten hoe toegankelijk jouw horecabedrijf is? Bekijk een van de checklists en test jouw eigen bedrijf.

Vergroot klantenkring

Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische aandoening. Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen kunnen ondernemers hun bedrijf beter toegankelijk maken voor deze (potentiële) gasten. Ook ouderen met een rollator of ouders met een kinderwagen hebben hier baat bij. Door toegankelijk te ondernemen kun je je klantenkring vergroten.

Check jouw bedrijf met een schouwlijst

Wil je weten hoe toegankelijk jouw horecabedrijf is? Voor verschillende bedrijfstypen zijn er de zogenaamde schouwlijsten opgesteld. Een schouwlijst is een soort checklist om te kijken hoe toegankelijk jouw horecaonderneming is. Er is een schouwlijst voor een cafe, voor een hotel, voor een eetgelegenheid en voor een eetgelegenheid met een terras.

Tips voor een toegankelijkere horecaonderneming

Op onze website en op de website MKBToegankelijk staan veel praktische en eenvoudige tips om jouw onderneming toegankelijker te maken. Meteen aan de slag? Hieronder geven wij alvast drie tips om mee aan de slag te gaan.

Tip 1: Het begint bij de ingang

Mensen met een handicap kunnen niet altijd even makkelijk naar binnen bij een horecazaak. Het is eenvoudiger dan je wellicht denkt om ervoor te zorgen dat de gast zich al bij binnenkomst welkom voelt. Bijvoorbeeld door een drempelhulp of wegneembare oprijplaat te gebruiken. Bekijk hier 7 praktische tips.

Tip 2: Kijk eens kritisch naar jouw website

Zo’n 20% van alle Nederlanders heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Bijvoorbeeld omdat ze blind, kleurenblind of slechtziend zijn. Met een toegankelijke website bereik je deze (potentiële) gasten wel. Je scoort bovendien beter bij Google! Zo helpt het bijvoorbeeld enorm als je de juiste kleuren gebruikt. 6 tips om uw website beter toegankelijk te maken.

Tip 3: De mensen maken het verschil

Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een kwestie van gastvrijheid. Lastig om goed te reageren op bijvoorbeeld iemand die blind of doof is? Je vindt hier een aantal tips. Je kunt ze ook uitprinten als flyer of poster voor jouw medewerkers. Lees hier de gastvrijheidtips voor medewerkers in de vrijetijdssector.

Leren van elkaars ervaringen

Op de website van MKB Toegankelijk staan ook verhalen van diverse ondernemers. Wil je ook jouw verhaal delen en daarmee andere ondernemers inspireren? Laat het ons even weten via communicatie@khn.nl.

Gerelateerde standpunten

Lees meer

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens