Na zijn omvangrijke carrière in de Food & Beverage-industrie besloot Michiel Meier Mattern zijn kennis in te zetten voor de party- en eventcatering. Als voorzitter bracht hij ONCE, de branchevereniging voor cateraars, naar een hoger niveau. En hij is nog niet klaar.

Michiel Meier Mattern

Tijdens zijn loopbaan bij onder andere Holland Casino, KLM Catering en Bacardi Martini heeft Michiel veel ervaring opgedaan in de F&B-industrie. Tot 2015 stond hij aan het roer van FarmFresh, een voedselproductiebedrijf voor de hospitality industrie. Toen hij dit bedrijf verkocht, vroegen verschillende klanten uit de party- en eventcatering hem om voorzitter te worden van ONCE. En zo geschiedde. Samen met vier directeur-eigenaren van cateringbedrijven vormt hij nu het bestuur van ONCE.

ONCE’s transformatie

ONCE, ooit bekend als de 'organisatievereniging van erkende partycateraars' en destijds ondersteund door KHN, heeft onder Michiels leiding in de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan. “We hebben het aspirant-lidmaatschap geïntroduceerd, waardoor nieuwe cateraars kunnen toetreden zonder meteen aan alle eisen te voldoen. Ook hebben we onze preferred partnerships en samenwerking met onderwijsinstellingen uitgebreid”, vertelt Michiel. “Maar onze focus blijft op het waarborgen van kwaliteit in een sector waarin iedereen zichzelf cateraar kan noemen.”

Een platform voor professionals

ONCE is vooral een platform om professionals in de cateringbranche te ondersteunen en faciliteren. “Zo bieden we naast verschillende inkoopvoordelen ook opleidingen aan, zoals het 'Catering Hero'-programma. Hiermee kunnen leden en hun medewerkers hun vaardigheden uitbreiden.” Maar de vereniging draait natuurlijk niet alleen om zakendoen. Michiel: “We zijn een hechte netwerkclub, waarin veel kennis en ervaringen worden gedeeld, vooral tijdens en na de coronaperiode. Iedereen zat in hetzelfde schuitje en hielp elkaar erdoorheen. Dat schept vertrouwen.”

Uitdagingen en oplossingen

Uiteraard spelen er ook uitdagingen in de branche. Zoals het aantrekken van jong talent. “Door het beperkte aantal vakopleidingen in Nederland is het moeilijk om mensen te interesseren voor een carrière in de catering”, legt Michiel uit. “Ondanks dat ondersteunen onze leden elkaar, bijvoorbeeld door het uitlenen van medewerkers. Wederzijds vertrouwen is daarbij heel belangrijk, en dat is er gelukkig echt onder onze leden.”

Ook voedselverspilling is een zorg. Cateraars worstelen vaak met overschotten na evenementen. Michiel: “We hebben verschillende samenwerkingen, bijvoorbeeld met Wastewatchers en Samen Tegen Voedselverspilling, maar het is lastig om te voldoen aan de verwachtingen van de klanten en tegelijkertijd verspilling te minimaliseren.” Dit komt vooral door last-minute annuleringen, geeft Michiel aan. “Je inkoop is dan al gedaan. Onze samenwerking met Too Good To Go is een stap in de goede richting, maar er zijn nog steeds uitdagingen. Als het eten eenmaal is uitgeserveerd, kun je er vanwege de strenge voedselveiligheidsregels niks meer mee.”

Innovatie is het sleutelwoord

Net als de rest van de horeca bewegen natuurlijk ook de cateraars mee met trends. Michiel stelt dat innovatie hier het sleutelwoord is. “Een belangrijke trend die we in de hele branche zien is duurzaamheid. Klanten willen vaker veganistische of biologische opties en zijn bereid om hier meer voor te betalen. Ook reageren cateraars op de stijgende vraag naar alcoholvrij door bijvoorbeeld mocktails aan te bieden. Daarnaast zien we steeds minder ‘traditionele catering’, maar worden er bijvoorbeeld kookworkshops aangeboden. Cateraars worden steeds creatiever.”

Wereldwijde impact

Michiel zet zijn kennis niet alleen in voor de cateringbranche in Nederland. Hij ondersteunt mkb-ondernemers over de hele wereld als PUM-expert. “Als PUM-expert help je met jouw expertise bedrijven in ontwikkelingslanden te versterken. Over een aantal weken ga ik naar Indonesië voor een cateringproject en begin volgend jaar vlieg ik naar Vietnam voor de scholing van foodondernemers daar. Ik help ze dan bijvoorbeeld met het opstellen van hun bedrijfsplan”, vertelt Michiel.

Onder Michiels leiding is ONCE getransformeerd tot een dynamische branchevereniging die zich richt op innovatie, duurzaamheid en de belangen van cateraars in de moderne tijd. Met een heldere visie richt hij zich op het versterken van de cateringbranche en een betere toekomst voor cateraars in Nederland. En dat doe hij graag samen met KHN. “Samen staan we sterk.”

Bekijk voor meer informatie over ONCE de website www.once.eu.