De leden van KHN (82%) vinden een horeca-cao belangrijk, dat blijkt uit de cao-enquête die KHN in april 2019 hield onder haar leden. Slechts 4% vindt dat niet. De cao is verder goed toe te passen. De resultaten van de enquête, met in totaal 1296 respondenten, worden meegenomen in de adviezen aan het Landelijk Bestuur voor het onderhandelingsmandaat. De huidige cao loopt tot en met 31 december 2019. Ook de uitkomsten van het onderzoek naar de verwachtingen van de verschillende generaties medewerkers, waarover wij je volgende week informeren, nemen wij hierin mee.

Cao-verhogingen

De basislonen van de loontabel mogen van een flinke meerderheid best hoger. Dat mag alleen niet dubbelop met een jaarlijkse inflatiecorrectie. Die inflatiecorrectie zou verder voor alle vakkrachten moeten gelden. Daarbij is het aan de werkgever om de prestaties in welke vorm dan ook te belonen. Werkgevers willen hier duidelijk maatwerk.

Wel of geen vakkracht

Het onderscheid wel of geen vakkracht is wel duidelijk. Voor de 1976 ervaringsuren voor een vakkracht zullen ook de ervaringsuren bij andere horecawerkgevers moeten meetellen. Dat blijkt uit de vele opmerkingen.

Seizoenkracht en invalkracht

De functie van seizoenkracht geeft veel praktische vragen over de duur van het seizoen voor die medewerker (minder dan 9 maanden) en de onderbreking om in de reeks van contracten niet tot onbepaalde tijd te komen. Bij seizoenwerk mag die onderbreking meer dan 3 maanden zijn. De functie van invalkracht is duidelijk, maar dat zal met de Wet arbeidsmarkt in balans weer veel ingewikkelder worden. Er is wel behoefte aan de invalkracht.

Ontwikkeling van medewerkers

Alle respondenten geven aan de ontwikkeling en training van medewerkers belangrijk te vinden. Maar een grote meerderheid vindt dat een cao niet teveel moet regelen. De werkgevers willen hier ruimte houden voor maatwerk en vinden dat ook medewerkers zelf een verantwoordelijkheid hebben, zo blijkt uit de reacties. Een nieuw cao-fonds wordt door 16% ondersteund en door 50% afgewezen. Gezien de vele opmerkingen wordt voor teveel overhead gevreesd en ook hier wordt de eigen verantwoordelijkheid en het eigen maatwerk genoemd.

Bekijk hier alle resultaten van de KHN cao-enquête

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens