Op het moment dat de klok terugging van twaalf naar acht uur ‘s avonds begonnen de radartjes bij de ondernemers en chefs te draaien. Wat te doen met dat uitgebreide diner, waar je urenlang van moet genieten? Vervroegen, was het antwoord. De ‘dunch’, ook bekend als ‘liner’, was geboren.

Op Instagram doet de volgende uitleg van de ‘dunch’ de ronde: the new Dutch trend to get through the day. Created by the contraction of the words DINNER and LUNCH. Niet de meest ideale situatie, daar zijn we het absoluut over eens, maar een tijdelijke oplossing voor de maatregelen die ineens weer op het bord van chefs en ondernemers lagen. Chef-kok Soenil Bahadoer van tweesterrenrestaurant De Lindehof zag geen andere keuze dan te gaan voor een lunch of vroeg diner. “De horeca is al zo vaak de dupe van nieuwe maatregelen, dus moesten we creatief doorpakken. In de hoop dat het aanslaat en gasten het accepteren. Daarom proberen we het positief te bekijken door een nieuwe eetcultuur te introduceren. In Spanje is deze manier van eten er bijvoorbeeld altijd al geweest. Een voordeel is dat ons personeel op tijd naar huis kan om bij het gezin te zijn, dat is voor de meesten heel prettig. Laten we hopen dat door deze veranderende tijd de horeca een flinke boost krijgt, zodat we samen kunnen innoveren.”

Schouders eronder

De term ‘dunch’ ging al snel viral op social media met dank aan de Vermaat Groep waar Pieke Abelman o.a. general manager is van Horeca Forum Groningen (Restaurant en Skybar NOK en STACH Café). “Onze overweging was hetzelfde als bij iedereen, dichtgaan zonder steun is geen optie en dit tijdstip is te vroeg om uitgebreid te tafelen. Dan kun je twee dingen doen: of balen en bij de pakken neer gaan zitten óf schouders eronder en er het best van maken. Ik ben blij om te zien dat mijn collega’s en ik voor de aanpakkersmentaliteit gingen. En het is gaaf dat ook andere – niet Vermaat – ondernemers de term adopteren”, vertelt Abelman.

'Fijn dat ik nu al vroeger kan genieten'

Dat er na zoveel klappen nog steeds zoveel creativiteit is in de horeca blijft indrukwekkend om te zien, maar hoe zit het met de gasten? Zijn zij toe aan zo’n andere insteek van uit eten gaan dan ze gewend zijn? Chef-kok Soenil Bahadoer kreeg verschillende reacties: “Je merkt natuurlijk dat de teleurstelling heerst bij gasten. Ook door eerdere lockdowns klinken gasten soms verslagen aan de telefoon, maar er is ook begrip. Ze kijken ons er niet persoonlijk op aan. Wij blijven de gasten natuurlijk net zo vrolijk verwelkomen.” Ondernemer Pieke Abelman ziet dat er behoefte is aan mogelijkheden in plaats van beperkingen. “De gasten reageren enthousiast op onze insteek. Zo zei iemand: ‘het is echt superfijn dat ik nu al vroeger kan genieten, normaal moest ik tot minimaal half zes wachten.’ Dat was toch wel de leukste. We horen ook van meerdere gasten dat ze het prettig vinden om zelf laat te ontbijten en dan uitgebreid te komen dunchen bij NOK,” legt Abelman uit.

Ontwikkeling in eetcultuur

Bahadoer en Abelman zien in de maatregelen allebei ook een ontwikkeling in de eetcultuur, wat bewonderenswaardig is in deze tijd. Abelman: “Bedrijfsmatig zorgt dit ervoor dat onze medewerkers in dienst kunnen blijven en we de omzet een beetje vasthouden. In het weekend lukt dat aardig, doordeweeks is het een ander verhaal door werk en verplichtingen. Maar door het thuiswerken komen er vast meer dunchers langs. Ik hoop vooral dat we snel meer duidelijkheid krijgen over de feestdagen, want de gasten zijn terughoudend in het reserveren voor de kerst.”

Bekijk ook het interview met Soenil Bahadoer bij Goedermorgen Nederland.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens