Synthetische media, zoals software die een tekst schrijft, een plaatje maakt, of een video produceert, zijn handig en worden steeds vaker gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig een plaatje maken voor je site of een blogtekst schrijven. Maar ze kunnen ook een gevaar vormen voor jouw bedrijf. Hoe verklein je de risico’s van deze computergemaakte media?

De technologie achter synthetische media ontwikkelt zich extreem snel. Een paar jaar geleden waren deepfake-filmpjes heel bijzonder. Maar tegenwoordig zijn er tientallen apps die in een paar seconden unieke plaatjes, teksten en filmpjes voor je maken. Het is online steeds lastiger om te herkennen wat echt is en wat niet.

Wat is echt?

Het grootste gevaar van synthetische media is dat je het verschil tussen echt en nep niet meer ziet. En criminelen maken hier graag gebruiken van. Bijvoorbeeld voor verzekeringsfraude. Maar het gaat nog verder: zo worden synthetische stemmen gebruikt om mensen op te lichten. En synthetische media ontwikkelen zich zo snel, dat technologie om ze te herkennen of te voorkomen telkens achterloopt.

Risico’s verkleinen

Zolang er geen technische oplossing is om synthetische media te herkennen, is het extra belangrijk dat je zelf maatregelen neemt om je bedrijf te beschermen. Bijvoorbeeld door de volgende tips:

  • Zorg voor duidelijke processen. Maak afspraken met je team. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het onmogelijk is om geld over te laten maken op basis van één (nep)telefoontje.
  • Maak een crisisplan. Zorg ervoor dat je een plan klaar hebt liggen in geval van nood. Vooral bij reputatieschade is snel handelen heel belangrijk. Met wie moet je bijvoorbeeld contact opnemen om een nepbericht van een social media-platform af te laten halen?
  • Doe aangifte. Ben je opgelicht of word je bedreigd via sociale media? Doe aangifte bij de politie. Meld fraude ook bij de Fraudehelpdesk, dan waarschuwen zij andere bedrijven.

Lees meer op de website van KvK: De gevaren van synthetische media voor je bedrijf.