Bij Bram in Utrecht zet zich actief in tegen voedselverspilling met een innovatieve pilot: gasten die via de reserveringstool reserveren, krijgen twee euro korting als ze hun menukeuze voor 13:00 uur op de dag zelf doorgeven. Hierdoor kan de keuken slimmer inspelen op de wensen van de gasten, waardoor minder voedsel wordt verspild. We spraken met Bram over dit initiatief.

In een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker is, hebben veel horecaondernemers te maken met de uitdaging van voedselverspilling. Dagelijks worden er aanzienlijke hoeveelheden weggegooid, wat niet alleen economische gevolgen heeft, maar ook een grote impact op het milieu. Bij Bram laat zien dat met een goed idee en de juiste samenwerking, de horeca een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van voedselverspilling.

De motivatie achter de pilot

“Als je weet hoeveel er wordt verspild, dan is het logisch om daartegen in actie te komen,” vertelt Bram. “Verschillende initiatieven geven inzicht in verbruik en verspilling, maar wij willen een stap verder gaan. Waarom voorspellen wat iemand gaat bestellen als je het ook gewoon kunt vragen? Daarom hebben we een systeem opgezet om, na de reservering via Formitable, de gasten te vragen om hun menukeuze door te geven. Zo kunnen we slimmer koken en hoeven we minder weg te gooien.”

Het proces in de praktijk

Gasten ontvangen 24 uur van tevoren een bericht met een link naar een webapp waarin ze hun menukeuze voor 13:00 uur op de dag van reservering kunnen doorgeven. Deze aanpak stelt de keuken van Bij Bram in staat om de voorbereidingen voor de avond beter af te stemmen op de daadwerkelijke bestellingen. "We beginnen elke dag rond 13:00 uur met de voorbereidingen voor de avond. Als we weten wat iemand gaat bestellen, dan kunnen we daar in onze mise-en-place rekening mee houden. Elke waste warrior (een gast die bewust meewerkt aan dit initiatief) die reageert, helpt ons bij het tegengaan van voedselverspilling en daar willen we hen ook voor belonen," legt Bram uit.

Samenwerking opzoeken

Een van de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling van deze pilot was het gebrek aan IT-ervaring binnen het team van Bij Bram. “Gelukkig konden we samenwerken met Kevin van Chippr die de pilot Waste Warrior heeft ontwikkeld. De droom van dit bedrijf om voedselverspilling uit te bannen, sluit namelijk perfect aan bij onze missie. Hun applicatie is gekoppeld aan ons reserveringssysteem, waardoor gasten hun wensen kunnen doorgeven.”

Communicatie richting de gast

Om gasten te informeren over deze nieuwe werkwijze, maakt Bij Bram gebruik van WhatsApp. “Het is een eenvoudig en effectief medium om de webapp naar andere gasten door te sturen,” aldus Bram. “Ook voor het team van Bij Bram is het platform makkelijk in gebruik: inloggen en kijken wat de gasten hebben doorgegeven. Dit heeft de overgang naar de nieuwe werkwijze soepel gemaakt.”

Verwachte resultaten

Bij Bram is net gestart met de pilot en verwacht een vermindering van voedselverspilling van minimaal 15%, met de hoop dat dit kan oplopen tot 20-25% naarmate meer gasten het initiatief omarmen. Voor andere horecaondernemers heeft hij een duidelijke boodschap: “Durf nieuwe initiatieven aan te gaan die bijdragen aan een betere wereld. Het hoeft geen bergen geld te kosten om impact te maken. Dus waar wacht je op?”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens