Jongeren enthousiasmeren voor een baan in de horeca is van groot belang voor de toekomst van onze branche. Gelukkig kent Nederland tal van opleidingen op het gebied van gastvrijheid. Nu het nieuwe schooljaar van start is gegaan, is het de hoogste tijd om het gesprek aan te gaan met een onderwijsmanager, student én leermeester. Want welke talenten ontwikkelen studenten tijdens hun opleiding? Wat willen ze met de opgedane kennis gaan doen? En hoe dragen leermeesters bij aan ontwikkeling en succes van studenten in de praktijk? Vandaag trappen we af met onderwijsmanager Suzanne Staal.

Het beroepsonderwijs is traditioneel een belangrijke leverancier van horecamedewerkers. Suzanne Staal – Directeur Horeca & Toerisme College – ROC Midden Nederland: “Het Horeca & Toerisme College richt zich op alle opleidingen op het gebied van hospitality: facilitaire dienstverlening, horeca, toerisme, recreatie en event management. Je kunt bij ons studeren in voltijd en deeltijd, van niveau 1 tot en met niveau 4. We hebben opleidingen voor jongeren en jongvolwassenen, werkenden en werkzoekenden. Het Horeca & Toerisme College telt zo’n 1200 studenten, waarvan 600 op de horeca-afdeling.”

Toekomstbestendig onderwijs

Om het onderwijs toekomstbestendig te maken, ligt de focus de komende jaren op een aantal belangrijke thema’s. Suzanne: “We blijven ons inzetten voor meer instroom van studenten om te voldoen aan de vraag op de arbeidsmarkt. Maar ook het voorkomen van uitval is belangrijk. Helaas horen we te vaak dat studenten het werken in de horeca als zwaar ervaren. Daarnaast gebeurt het ook nog steeds dat er sprake is van groenpluk (het in dienst nemen van jongeren die hun opleiding nog niet hebben voltooid). Deze twee redenen voor uitval zouden niet voor mogen komen, dus ik hoop dat we daar met elkaar voor kunnen zorgen.

Ook een Leven Lang Ontwikkelen is een belangrijk thema. Blijvend investeren in medewerkers is heel belangrijk voor duurzame inzetbaarheid. Leermeesters spelen hier ook een belangrijke rol in. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat de zogenaamde coronageneratie zichzelf goed kan ontwikkelen, zowel qua autonomie en competenties, als op sociaal vlak. En natuurlijk zijn we elke dag bezig met het bieden van actueel en relevant onderwijs dat goed aansluit op de arbeidsmarkt. Veel praktijk vinden we hierbij erg belangrijk.”

Talent

Veel studenten beginnen aan hun opleiding met weinig tot geen kennis van de hospitality branche. Suzanne: “We zien veel jongeren zoeken; ze weten vaak nog niet wat het betekent om te leren en te werken in deze sector. Tijdens hun opleiding werken studenten aan sociale competenties, kennis en vaardigheden. Ze volgen ook generieke vakken. Wij werken met het onderwijsconcept praktijkleren, waarbij binnen én buiten school leren centraal staan. Kortom, praktijk en handelen zijn de basis om kennis en vaardigheden op te doen. Op verschillende momenten tijdens de opleiding is er aandacht voor de ontwikkeling van persoonlijke talenten. Denk hierbij aan de intake, introductie, loopbaanlessen, coachingsuren, burgerschap, maar natuurlijk ook bij de vakgerichte lessen.”

Sociale competencies

Hoe ziet het beroepsonderwijs er over ongeveer tien jaar uit? En wat zouden studenten dan moeten leren om de aansluiting met de arbeidsmarkt soepel te laten verlopen? Suzanne: “Sociale competenties zijn van cruciaal belang. Denk aan kritisch denken, adaptief vermogen, hospitality skills enzovoort. Wij denken dat dit de basis vormt. Ik hoop dat studenten met hun hart blijven kiezen als het gaat om hun studie. De hospitality is een fantastische sector om in te werken: je werkt met mensen en er zijn veel kansen en mogelijkheden. Ondanks de torenhoge inflatie zien we veel werkgelegenheid in de sector. De behoefte om leuke dingen te doen, zal er altijd zijn. Bovendien, na een één-, twee-, of driejarige opleiding kan de wereld er heel anders uitzien.”

Wil jij studenten opleiden?

Wil jij hét verschil maken in het leerproces van studenten en in de horeca mensen opleiden, dan moet je voldoen aan de erkenningseisen van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Eén van de eisen die SBB aan (horeca)leerbedrijven stelt, is dat ze één of meer leermeesters in dienst hebben die de leerling(en) kunnen begeleiden. Ben jij lid van KHN dan krijg je bij HOC.nl 15% korting op het lesgeld van de leermeesteropleiding. Meer weten? Check: Leermeester worden in de horeca? Kies een erkende opleider!

Binnenkort spreken we met student Tycho Janssen en leermeester Bram van der Bor. Houd onze kanalen dus goed in de gaten.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens