Het lijkt erop dat we dan eindelijk aan het einde van de coronatunnel zijn aangekomen. Een behoorlijk deel van de horeca heeft de deuren geopend, maar helaas kan een flink aantal horecaondernemers nog steeds niet open. Het kan bijna niet uitblijven dat dat echter ook snel gaat gebeuren en we ons weer kunnen storten op wat we mooi vinden, namelijk gasten verwennen.
Nu we weer open zijn, hoor je links en rechts ook de verhalen over een te dure horeca. Dat de horeca even snel de opgelopen schade wil terugverdienen. De grootste onzin natuurlijk. Want die opgelopen schade gaan we niet inlopen door prijsverhogingen. Daar zullen we met het kabinet andere oplossingen voor moeten vinden. Natuurlijk is KHN daarover al volop in gesprek met het kabinet.
De prijsverhogingen zijn keihard nodig om de marges op orde te brengen en liefst nog wat te verbeteren. Meer dan ooit zullen we moeten investeren in onze bedrijven en in een van onze belangrijkste pijlers: onze medewerkers. Iedereen merkt de oplopende inkoopprijzen, een hoge energierekening enzovoort. Als ondernemers moeten we meer dan ooit blijven rekenen en dúrven doorberekenen. Iedere hardwerkende ondernemer verdient een bijbehorend loon, net als iedere medewerker dat verdient. Daar tegenover staat dat onze gast in alles de juiste prijs/kwaliteit verdient. Als we dus zorgen dat die tevredenheid hoog blijft, dan is die gast echt bereid daarvoor te betalen. Wij hebben onze gasten de afgelopen jaren vaak moeten missen en zij ons. Het betekende op vele vlakken een soort reset voor de branche. De waardering voor ons vak is volgens mij behoorlijk duidelijk geworden de afgelopen periode en die gaat blijven als wij kwaliteit blijven leveren en gezond ondernemen. Daar hoort eerlijk calculeren bij en dat kunnen we allemaal prima uitleggen aan onze gasten, lijkt me. Dus cheers op een -op vele vlakken- gezonde toekomst!
Deze column is oorspronkelijk gepubliceerd in Misset Horeca.