Het coronavirus en de bijbehorende overheidsmaatregelen heeft de horeca enorm hard geraakt. Eet -en drinkgelegenheden hebben voor de tweede keer hun deuren verplicht moeten sluiten en ondernemers snakken naar de verlichting van de maatregelen en perspectief voor de rest van 2021. Toch was er eind maart een lichtpuntje. Tijdens de feestelijke – helaas dit jaar digitale - gidspresentatie van Michelin 2021 op maandag 29 maart 2021 in het DeLaMar Theater in Amsterdam, wisten Rob en Monica Beckers met Restaurant Zilt & Zoet hun Bib Gourmand te behouden. De hoogste tijd voor een digitale koffiedate, waarin we Rob alles vragen over zijn passie en creatieve geest en waarin we Monica alles vragen over gastheerschap. Waar haalt Rob zijn inspiratie vandaan? Is gastvrijheid veranderd in de afgelopen maanden? En hoe verleiden zij hun gasten met het menu? Rob en Monica nemen je mee in de ultieme smaakbeleving.

Hoe omschrijf jij jouw weg naar gastronomische perfectie?
Onze weg naar gastronomische perfectie is nog lang niet ten einde; we zijn nog 'onderweg'. Tot nu toe was het soms moeilijk, soms makkelijker. Het was zeker niet altijd leuk, maar wel altijd afwisselend. We hebben absoluut geen spijt van de route die we tot nu toe hebben afgelegd, zijn ervaringen rijker geworden, maar leren ook nog steeds. Telkens doen we weer nieuwe inspiratie op; het is eigenlijk nooit klaar en dat is maar goed ook. Anders wordt het een saaie route. Daarom gaan we er iedere dag weer voor de volle 100 procent voor en streven we naar perfectie

Hoe hebben jouw roots invloed op jouw signatuur?
Mijn roots hebben invloed op mijn signatuur omdat hier de basis gelegd is. Ik ben de zoon van een slager, eten was altijd al belangrijk. En hier is ook mijn interesse voor de keuken geboren. Op de plekken waar ik heb gewerkt, heb ik vervolgens de basis gelegd voor mijn skills, stijl & smaak.

Hoe werkt de creatieve geest van een chef? Waardoor laat jij je inspireren?
Een moeilijke vraag. Vooral door te horen, zien en ruiken, gaat mijns inziens het brein van de chef 'draaien' en worden er nieuwe ideeën geboren. Inspiratie komt vanzelf door het volgen van de trends in vakbladen, tv-programma's (documentaires), uit eten gaan en van de creativiteit van medewerkers.

Hoe verleiden jullie de gasten met jullie menu?
Door het vinden van de juiste omschrijvingen en wijn-spijs combinaties. En uiteraard door bij het presenteren van de kaart goed uit te leggen hoe het menu precies is samengesteld.

Hoe zet jij een ingrediënt in als medium om een verhaal over te brengen?
Een ingrediënt is een onderdeel van het gerecht. Het verhaal wordt niet gebracht door één specifiek ingrediënt, maar door het geheel. Wel maken we foto's en filmpjes van ingrediënten op weg naar het einddoel; het gerecht. Deze zetten we vervolgens in op social media. Hiermee komt het verhaal van Zilt & Zoet tot leven bij het eten & beleven van het gerecht.

Welk gerecht biedt jou troost in deze moeilijke tijden?
Troost vind ik niet in een gerecht, maar wel door samen aan tafel te zitten en samen te eten & drinken. Wellicht is troost een te zware omschrijving; de tijd is moeilijk, de situatie lastig, vervelend en soms saai, maar we zijn zeker nog niet moedeloos.

Welk nieuw lokaal product/ingrediënt heb je afgelopen periode ontdekt, waarmee je na de heropening jullie gasten wilt verrassen?
Heerlijk ijs van een lokale patissier/ijsbereider. We kunnen niet wachten om hiermee te gaan werken!

In hoeverre is gastvrijheid door het coronavirus veranderd en hoe spelen jullie hier als team op in?
Gastvrijheid is gelijk gebleven. We zijn nog steeds op dezelfde manier gastvrij naar onze gasten. We zien onze vaste gasten regelmatig omdat ze een menu komen afhalen. Het contact is weliswaar korter dan wanneer ze hier komen eten, maar het gesprek en de betrokkenheid is gelukkig gelijk gebleven.

Welke tip hebben jullie voor collega’s als het gaat om gastheerschap in de post-coronatijd?
Het is belangrijk om duidelijk te zijn naar je gasten. Communiceer naar buiten wat je doet, wanneer je open bent en niet geheel onbelangrijk: zorg dat je weer zin krijgt in je werk! Het zal zeker wennen zijn om het ritme weer op te pakken.

Bied de tweede horecasluiting voor jullie ook kansen?
Er zijn altijd kansen, positief blijven is ons motto. Zoek naar oplossingen en kansen in plaats van te mopperen en klagen. Bij deze tweede sluiting zijn wij doorgegaan met de menu's-voor-thuis. Omdat we dit nu al een tijdje doen, hebben we ervaring opgebouwd. Dit betekent dat we het straks het concept van thuis uit eten zullen blijven inzetten.

Welke boodschap zou je mee willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar onzeker zijn over een toekomst in de branche?
Volg je passie ook al is de toekomst onzeker. Er is altijd wel werk te vinden als je maar wilt.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens