De vervuiling in Amsterdam, vooral in drukke gebieden, is toegenomen door verschillende factoren zoals het openmaken van afvalzakken door verzamelaars van statiegeldflesjes en -blikjes. De beperkte inzamelcapaciteit in het centrumgebied door drukte en werkzaamheden heeft het probleem alleen maar verergerd. Niemand voelt zich blijkbaar nog verantwoordelijk.
Het stadsdeelbestuur kondigt aanvullende maatregelen aan om meer grip te krijgen op het probleem. Lees hier de raadsbrief hierover.
Aanvullende maatregelen:
- Plaatsen van tijdelijke bovengrondse containers:
- Acht containers geplaatst in de Spuistraat; dagelijks geleegd indien nodig.
- Nieuwe containers komen op locaties zoals Nieuwmarkt, Nieuwezijds Voorburgwal, Prins Hendrikkade, de Amstel en omgeving Rembrandtplein.
- Direct vegen na inzameling afvalzakken (treintje):
- Combinatie van vuilniswagens en veegploegen om zwerfafval direct na inzameling op te vegen.
- Start in het Wallengebied en de Warmoesstraat, later ook in andere gebieden. Dit is eerder zeer effectief gebleken.
- Meer handhaving op aanbiedtijden:
- Drie extra koppels handhavers voor naleving aanbiedregels afval in de gebieden met nieuwe bovengrondse containers.
- Handhaving op bedrijfsafval en ondersteuning door buurtconciërges en hekkenwagens.
- Zomeraanpak en hogere inzamelfrequentie voor afvalpiramides:
- Extra afvalbakken en rolcontainers in 40 parken en recreatiegebieden.
- Verhoogde leegfrequentie van afvalpiramides; extra communicatie en activatieteams.
- Rolcontainers voor statiegeldverpakkingen:
- Proef in het Vondelpark met rolcontainers voor statiegeldblikjes en -flesjes.
- Uitbreiding bij positieve resultaten naar andere parken en drukke plekken.
Langetermijnmaatregelen:
- Meer innamepunten voor statiegeldverpakkingen in samenwerking met verpakkingsproducenten en organisaties zoals NS, ProRail, GVB en Q-Park.
- Proeven met magneten op afvalbakken, statiegeld-inleverzuilen en transparante zakken in afvalbakken.
- Afstappen van zakkeninzameling in het centrumgebied door het plaatsen van ondergrondse of bovengrondse containers waar mogelijk.
- Initiatieven zoals brengpunten op het water en afvalinzameling op afspraak.
Al deze maatregelen zijn bedoeld om de vervuiling in de stad te verminderen. De verhoogde handhaving zal ook impact hebben op ondernemers. We zien dat door de ontstane chaos ondernemers ook steeds minder hun verantwoordelijkheid nemen. Daarom doen we een dringende oproep om meer focus te hebben op een aantal zaken. Enerzijds om sancties te voorkomen, maar vooral ook om samen te zorgen dat de stad schoner wordt.
Wat wordt van ondernemers verwacht:
- Handhaving op aanbiedtijden van afval en aangeboden afval naast containers of zonder vermelding van je bedrijfsgegevens
- Handhaving op bedrijfsafval contract
Het is essentieel dat ieder horecabedrijf een geldig bedrijfsafvalcontract heeft. Tijdens de controles zal specifiek worden nagegaan of ondernemers aan deze verplichting voldoen. Bedrijven die geen geldig contract kunnen tonen, zullen maatregelen tegemoet kunnen zien. Food gerelateerde bedrijven kunnen doorgaans niet aannemelijk maken dat ze al hun afval kwijt kunnen in maximaal 9 bedrijfsafvalzakken per week. Meer info over verplichte bedrijfsafvalinzameling, zie Bedrijfsafval: zo regelt u het - Gemeente Amsterdam
Heb je nog geen bedrijfsafvalcontract of wil je weten of wil je een alternatief dan kun je ook via KHN | FacilityXL Afval vrijblijvend een offerte aanvragen
- Handhaving op straatafval
Om de strijd tegen zwerfafval aan te gaan, wordt er extra aandacht besteed aan het opruimen van afval in en rondom horecagelegenheden. Artikel 2.13 van het Activiteitenbesluit milieubeheer stelt dat horecabedrijven en eetwinkels die zelf voedsel bereiden, verplicht zijn om (zwerf)afval binnen een straal van 25 meter van hun pand op te ruimen. Dit betekent dat afval afkomstig uit het pand “zo vaak als nodig” moet worden opgeruimd.
- Schoonvegen van je eigen stoep
Een vriendelijk verzoek aan alle ondernemers: zorg dagelijks voor een schone stoep voor je bedrijf. Dit draagt niet alleen bij aan de netheid van onze stad, maar helpt ook om zwerfafval rondom je bedrijfspand te voorkomen. Het is daarbij belangrijk om het afval daadwerkelijk op te vegen en niet in de put of goot te spuiten. Dit kan namelijk leiden tot verstopte putten, vooral door sigarettenpeuken, en draagt bij aan vervuiling. Door bewust schoon te maken, helpen we samen om Amsterdam schoon en aantrekkelijk te houden voor zowel bewoners als bezoekers.
We vertrouwen op jullie medewerking om Amsterdam schoon en aantrekkelijk te houden voor zowel bewoners als bezoekers. Dit is het moment om met alle partners het initiatief te nemen.