Agressie is een toenemend maatschappelijk probleem. De lontjes worden steeds korter, de ego’s groter, en het geduld raakt sneller op. Gemeente Hengelo biedt daarom een preventietraining tegen overlast en agressie aan.

De gemeente Hengelo heeft het bestuur van KHN Hengelo gevraagd onderstaand bericht met jou als KHN lid te delen.

Agressie is een toenemend maatschappelijk probleem. De lontjes worden steeds korter, de ego’s groter, en het geduld raakt sneller op. Je ziet dat overal, maar in sommige branches meer dan elders: de zorg, de retail en zeker ook de horeca zijn de branches waar (soms letterlijk) de klappen vallen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een op de vier horecamedewerkers te maken krijgt met bezoekers die onacceptabel gedrag vertonen. Wij bieden u daarom een preventietraining tegen overlast en agressie aan.

Datum: Dinsdag 4 maart 2025
Locatie: De Appel 2.0 aan de Langestraat

Aanmelden

Aan de cursus zijn geen kosten verbonden, aanmelden is noodzakelijk omdat er voor de training maar 30 plekken zijn, max 1 persoon per bedrijf. Aanmelden kan via centrummanager@centrumhengelo.nl.

Programma

  • 13.45 uur Inloop
  • 14.00 - 18.00 uur Preventie training
  • 18.00 uur Pauze met soep en broodjes
  • 18.30 uur start programma veilig uitgaan gemeente Hengelo
  • 20.00 uur Einde programma
  1. Opening Thijs Wagenmans van gemeente Hengelo
    teammanager Leefbaarheid en Veiligheid gemeente Hengelo
  2. Vragenlijst: van 18.40 tot 19.00 uur
    Uitleg werkwijze KVU, invullen vragenlijst door Alex Hoogslag Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
  3. Woordje politie: van 19.00 uur tot 19.10 uur (meldingsbereidheid vergroten) door Thomas Hamhuis en/of Bas van den Heuvel
  4. Vragen en afsluiting Thijs Wagenmans 19.10 - 20.00 uur

De training bestaat onder andere uit de volgende elementen:

  • Hoe voorkom je overlast of agressie door gasten of bezoekers
  • Wat zijn de huisregels in de horeca, hoe communiceer je en hoe handhaaf je de regels
  • Welke vormen van agressie zijn er en hoe zie je het verschil
  • (Non) verbale communicatie naar bezoekers die ongewenst gedrag vertonen
  • Gebruik van de juiste kalmeringstechnieken bij emotionele en instrumentele agressie
  • Het meenemen of aanhouden van een persoon die ongewenst/agressief gedrag vertoont
  • Vaardigheden bij het vastpakken van een hinderlijke gast of bezoeker
  • Waar ligt de grens bij optreden (en wat kun je dan nog doen)
  • Controle van kleding, tassen en andere voorwerpen
  • Wanneer doe je aangifte, wat is een ontzegging en wanneer kun je dit toepassen

Wat wordt er geleerd

  • Voorkomen van ongewenst/agressief gedrag door een actieve benadering bij elke bezoeker
  • Agressieve bezoekers kalmeren, actief benaderen of aanhouden
  • Wat zijn je rechten en plichten bij het zien van ongewenst/agressief gedrag

Hoe wordt de training gegeven

  • In company in max. 3,5 uur interactief
  • Door 1 trainer en 1 acteur
  • Voor maximaal 30 medewerkers

Resultaat

  • Ongewenst/agressief gedrag wordt voorkomen of verminderd
  • Optimale veiligheid voor medewerkers en bezoekers
  • Eenduidig optreden door medewerkers

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens