Op 1 juni openden eet-en drinkgelegenheden in Nederland na 2,5 maand weer de deuren. Voor veel horecaondernemers en -medewerkers een bijzonder moment. En ook voor gasten was dit een dag waar ze lang naar uitkeken. En of gasten nou vooraf moeten reserveren, een korte gezondheidscheck krijgen of even wat langer moeten wachten voor dat ene plekje in de zon... Het maakt voor veel gasten niet uit. Dat koude biertje met bitterbal, glas sauvignon blanc met borrelkaasjes of die écht lekkere cappuccino met versgebakken appeltaart smaakte namelijk lekkerder dan ooit tevoren...

KHN is blij met de heropening op deze mooie Tweede Pinksterdag. Vanuit het hele land kregen we signalen dat het in veel steden gezellig druk was. Op de terrassen was het aangenaam druk, maar niet té vol. Op sommige plaatsen waren boa’s extra alert, bijvoorbeeld bij de toegang van grote pleinen. De sfeer in het land is goed en gasten zijn ook erg begripvol. Op veel plaatsen verliep de aanloop gemoedelijk en we hebben er het volste vertrouwen dat de horeca er klaar voor is om haar gasten weer te verwelkomen.

Passen en meten

De afgelopen weken zijn horecaondernemers druk bezig geweest met het maken van plannen hoe ze de 1,5 meter kunnen verwezenlijken in hun bedrijf. Afgelopen weekend zijn de laatste voorbereidingen getroffen. Zo was het vooral nog even passen en meten om de tafels en stoelen op de juiste afstand te plaatsen. Gelukkig zijn veel gemeenten bereid om horecaondernemers de ruimte te geven om terrassen uit te breiden, zodat eet- en drinkgelegenheden meer ruimte hebben om mensen te kunnen ontvangen.

'We zijn er nog lang niet'

Dirk Beljaarts, directeur KHN: "Gisteren om 12 uur was het voor veel horecaondernemers toch een bijzonder emotioneel moment. Horecaondernemers hebben er écht naar uitgekeken om hun gasten weer te verwelkomen en zitten vol creatieve ideeën om er op een verantwoorde manier weer iets moois van te maken. Wij zien de komende periode dan ook met vertrouwen tegemoet en hopen dat zowel ondernemers als gasten laten zien dat ze verstandig kunnen omgaan met de versoepelingen per 1 juni. Zo kunnen we hopelijk snel weer een stapje verder open. Want het is een goede start, maar we zijn er nog lang niet." Ondanks de vele positieve berichten over de heropening van cafés, restaurants en terrassen is de heropening van de eet- en drinkgelegenheden voor veel ondernemers een verliesgevende situatie. Daarom blijft KHN alles op alles zetten om deze prachtige branche ook de komende tijd te ondersteunen.

De 10 horecageboden in coronatijd

Merk jij dat je gasten het wellicht nog wat spannend vinden om weer uit eten te gaan of een eerste reservering te maken voor een gezellig avondje in de kroeg? Deze zorgen nemen we graag bij ze weg. Daarom leggen we in de 10 horecageboden op onze website kort uit wat gasten kunnen verwachten als ze straks weer komen borrelen of uit eten gaan. Zo nemen we samen de laatste twijfels weg!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens