KHN volgt continu de cijfers van de hotelbezetting en kamerprijzen, we spreken veel ondernemers onze partner Amsterdam City houden bezoekersstromen bij in het centrum van de stad.

Er is een stijgende lijn te zien, maar de cijfers zijn eigenlijk bedroevend. Er zijn meer bezoekers, maar voor winkeliers en horeca nog niet voldoende. Doorgaans wordt max 40-50% van de reguliere bezetting gehaald. Amsterdam blijft achter t.o.v. andere gebieden en de metropoolregio wordt door de afhankelijkheid van het toerisme dat met het vliegtuig komt en de zakelijke markt harder getroffen.

Meegezonden document laat zien wat de gemiddelde bezettingsgraad en kamerprijzen van hotels in Amsterdam zijn. De verwachting voor de komende periode is dat de cijfers stijgen tot 30-40% bezettingsgraad.

Echter we maken ons ook zorgen over de periode dit najaar als er mogelijk minder toeristen zijn. De zakelijke markt komt moeizaam op gang en congressen worden nog niet of nauwelijks geboekt en als ze al geboekt worden is dat niet op korte termijn. Ook zijn er veel annuleringen. Zoals bekend is IBC in september afgelast. IBC is een jaarlijkse conferentie en beurs in het thema van media, entertainment en technologie in de RAI. Er komen jaarlijks ongeveer 55.000 bezoekers vanuit 150 landen in de wereld en vertegenwoordigt in 5 dagen een besteding van 70 miljoen. Dit en nog vele andere congressen en events missen we.

KHN bereidt samen met andere partners uit de gastvrijheidsindustrie, w.o. Luxury Hotels of Amsterdam en The First Class hotels, een campagne voor om buitenlandse bezoekers aan te trekken voor Amsterdam. Ook is er nauw contact met het Nederlands Bureau voor Toerisme. Uiteraard monitoren we continue waar hiertoe de kansen liggen. Zo is er nauw contact met Schiphol, NS, en congres- en eventorganisatoren, zodat we weten waarop we in moeten zetten. Vooralsnog is dat op:

  • Amsterdam en omstreken voor de dagjes bezoeker en de verblijfsbezoeker voor een of een aantal nachten.
  • De verblijfsbezoeker geselecteerd op bepaalde gebieden in Duitsland, België en Noord-Frankrijk.

De verwachting is dat we hiermee begin augustus van start gaan. Er is een gespecialiseerde citymarketeer in de arm genomen die nu een voorstel uitwerkt. We houden je hiervan op de hoogte. Ook onderhouden we contacten met het Nederlands Bureau voor Toerisme en brengen waar mogelijk Amsterdam onder de aandacht in het buitenland.

Onder druk van KHN op de gemeente is het congresbureau ook weer terug bij Amsterdam & Partners. Gelukkig heeft de gemeente daar enig budget aan toegekend van € 149.000,- De afgelopen jaren had de gemeente dit in eigen beheer.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens