Op 12 februari bezocht de commissaris van de Koning, Jaap Smit, de horeca in Noordwijk om hen een hart onder de riem te steken. In Huis ter Duin sprak hij met zes Noordwijkse horecaondernemers met verschillende zaken en achtergronden over de invloed van de coronacrisis op hun zaak. "We hebben perspectief nodig."

Coen Bouwmeester van Het Koffiehuis, Jean-Paul Hassing van Hotel de Koningshof, Nico Tetteroo van Hof van Holland, Pieter van der Geest van café Van der Geest, Alexander Balk van Alexander Hotel & Alexander Beach Club en Stephan Stokkermans van Huis ter Duin waren aanwezig.

Routekaart

Er werd gesproken over de economische en sociaal-maatschappelijke impact van de coronacrisis. Reserves verdampen, compensatieregelingen - die ondernemers tijdelijk in de lucht houden - zijn niet voldoende en op de lange duur worden de mentale effecten zwaarder. Het huidige beleid biedt geen enkel perspectief. De ondernemers gaven aan dat dat perspectief ook in de routekaart van het kabinet ontbreekt. In de routekaart wordt aangegeven welke versoepelingen kunnen volgen als het aantal besmettingen afneemt. KHN heeft op 9 februari 2021 een alternatieve routekaart ‘Horecaroute naar een verantwoorde opening’ gepresenteerd. Hierin staat bij elk onderdeel van de horeca hoe deze stapsgewijs veilig open zou kunnen gaan.

Waardering

Jaap Smit gaf aan dat hij bijzonder veel waardering heeft voor horecaondernemers die alles op alles zetten om de boel overeind te houden. "“Het zal je maar overkomen dat je bedrijf, je levenswerk, in zulk zwaar weer verkeert. Dat is een nachtmerrie. Ik heb bijzonder veel waardering voor horecaondernemers die alles op alles zetten om de boel overeind te houden. En met creatieve oplossingen weten binding houden met jullie gasten om zo nog iets aan inkomsten te genereren."

Troost

Het was een constructief gesprek waarin de commissaris werd geraakt door de verhalen. "Mensen realiseren zich niet hoeveel leed er zich achter de ondernemersdeuren afspeelt", vertelde een van de aanwezigen. In een indrukwekkend en openhartig verhaal vertelde hij over zijn situatie. De daaropvolgende stilte was veelzeggend en ongemakkelijk. Een van de horecaondernemers: "Het biedt troost om bij de commissaris van de Koning je verhaal te doen. Ook al schiet ik er er als horecaondernemer niets mee op." Waar de horecaondernemers wel wat mee opschieten zijn concrete acties die verlichting en perspectief bieden. En daar is KHN volop mee bezig.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens