Welke invloed heeft de coronacrisis op een cafetaria? Wij spraken met Ibrahim Yilmaz, eigenaar van de Rotterdamse snackbar De Walenburger over corona, concurrentie, Thuisbezorgd en de toekomst in cafetarialand.

Ibrahim Yilmaz nam in 2015 samen met zijn broer de zaak van hun vader, snackbar De Walenburger in Rotterdam, over. De broers werkten er al als kleine jongens. “In onze studententijd hielpen we in de zaak. Na school gingen we door om onze vader af te lossen en dan werkten we tot sluitingstijd.” Toch was het voor Ibrahim niet vanzelfsprekend om verder te gaan in de horeca. Hij studeerde af in accountancy en werkte daarna zeven jaar bij verschillende kantoren. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de broers werken inmiddels al zes jaar samen in de horeca.

Hoe hebben jullie het afgelopen jaar beleefd?

“Wij hebben geluk gehad dat wij per 2016 een bezorgdienst hebben opgezet. Het heeft ons twee jaar gekost om alle systemen en processen in te richten. Maar daar plukken we nu zonder meer de vruchten van. De mensen die normaal bij ons hun bestelling afhalen, laten het nu bezorgen. Onze zaak zit hier al een tijd, gasten weten ons te vinden.”

Hebben jullie je aanbod aangepast?

“Wij hebben ons aanbod niet echt aangepast. Snacks als een kroket en de standaard patat lopen altijd goed. Ook in coronatijd. Wel hebben we wat kleinere wijzigingen doorgevoerd; een groter vega-aanbod en momenteel focussen we ons op vegan voedsel. Vegan snacks zijn de toekomst.”

Wat vind je van de regelingen van de overheid?

“Persoonlijk ben ik van mening dat de overheid haar best doet en ben ik tevreden over de regelingen. Maar wij hebben als cafetaria - onder restricties - onze deuren open kunnen houden. Voor horecaondernemers die afhankelijk zijn van gasten op locatie, zoals cafés, restaurants en clubs, is het natuurlijk vreselijk en zijn die regelingen niet voldoende. Daar zou de overheid zeker iets aan moeten doen.”

Hoe zie je de toekomst tegemoet?

“Ik denk dat corona de horecawereld heeft veranderd. Specifiek voor cafetaria’s: er komt meer concurrentie op de afhaalmarkt en ik denk dat platforms als Thuisbezorgd nog groter worden."

'Ik denk dat platforms als Thuisbezorgd nog groter worden'

"Gelukkig strijdt Koninklijke Horeca Nederland tegen die grotere macht van die platforms. Dat is ook een van de redenen dat ik lid ben geworden: samen bereik je meer en sta je sterker.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens