Economisch gaat het goed met Amsterdam tevens staan er 20.000 vacatures open in de Hospitality-sector. KHN organiseerde samen met SVH, House of Hospitality en de gemeente Amsterdam een evenement over het vinden, binden, boeien en doen laten bloeien van werknemers.
Opening themadag gehost door de gemeente
Marius de Beij, afdelingshoofd Strategie en Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam, opende de middag met een suggestie voor werkgevers. Denk niet langer in traditionele opleidingen en kennisprofielen, maar kijk welke vaardigheden en gedrag bij een baan passen. Maak gebruik van deze ‘skills’ en ontdek nieuwe manieren van onderwijs zoals hybride leren en blended leren. Ook zijn er speciale scholingstrajecten voor zij-instromers en statushouders. Ook vertelde De Beij over het belang van goed werkgeverschap. Een groot thema waar het college van Amsterdam haar ambities over heeft uitgesproken in het coalitieakkoord. Een goede werkgever hanteert goede arbeidsvoorwaarden, redelijke werktijden, een eerlijke beloning en houdt zich bezig de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. Amsterdam wil weten op welke manier bedrijven ondersteuning kunnen gebruiken en gaat daarom graag in gesprek met werkgevers over goed werkgeverschap.
Wat is goed werkgeverschap? - Great Place To Work
Iemand die alles weet over het thema goed werkgeverschap is Wencke Ester-Lorber van Great Place To Work. Deze organisatie is ervan overtuigd dat goed werkgeverschap belangrijk is voor blijvend organisatiesucces. Ester-Lorber vertelde erover tijdens de themamiddag en legde uit wat het een bedrijf oplevert om goed werkgeverschap na te streven. De speerpunten die Ester-Lorber noemt zijn: Vertrouwen, trots en plezier.
Het eerste wat mensen noemen als je hen vraagt naar de positieve kant van hun werk zijn veelal de bijzonderheden zoals bedrijfsfeestjes, het zegt echter helemaal niets over wat het betekent om er dagelijks te werken. Vergelijk het met de Michelin gids die aangeeft waar de lekkere restaurants zijn. Je krijgt een eerste beeld en tegelijkertijd heb je geen idee of je er je hele avond wil vertoeven.
Vertrouwen als meest bepalende factor: Hoge mate van vertrouwen tussen managers en medewerkers en medewerkers onderling is de basis voor goed werkgeverschap. Daarnaast zijn ook de mate van trots en plezier belangrijke factoren.
Goed werkgeverschap vanuit organisatieperspectief: Extra’s als een pingpongtafel zijn leuk, maar dit is geen garantie voor goed werkgeverschap. Sommige organisaties lijken van buitenaf een goede werkgever die alles biedt, zoals bijvoorbeeld een goed salaris of een mooi gebouw. De interne organisatiecultuur blijkt echter niet op orde. Onderlinge relaties gebaseerd op vertrouwen, trots en plezier zijn bepalend of de organisatie het beste uit zichzelf en haar mensen haalt. Daarom is, naast inzicht in wat goed werkgeverschap is vanuit medewerkers, ook gekeken welke thema’s van belang zijn voor succesvol werkgeversbeleid om die organisatiecultuur van vertrouwen, trots en plezier te kunnen bouwen. Deze thema’s zijn gebaseerd op het behalen van doelen, samenwerken als een team en dat mensen het beste uit zichzelf halen op een gezonde manier.
Mensgerichte organisaties: Bij goede werkgevers wordt er gewerkt vanuit een sterke visie en een cultuur op basis van vertrouwen. De faciliteiten die ze bieden zijn er niet zomaar voor de leuk maar om een bepaald gedrag te stimuleren. Zij stellen medewerkers centraal en werken dagelijks met elkaar om hoogwaardige relaties gebaseerd op vertrouwen, trots en plezier te onderhouden. Dit doen zijn niet om soft te zijn en om te pamperen, maar om op een mensgerichte wijze vorm te geven aan hun organisatie en te werken aan hun missie.
Een succesvolle organisatie opbouwen doe je samen: Er is niet één succesformule voor de ideale werkgever. Iedere organisatie is anders. Niet iedere werkgever zal bij ieder persoon passen en vice versa. Het succes zit in het vinden van de juiste match tussen waar ja als organisatie voor staat en dat mensen met vertrouwen, trots en plezier naar werk gaan.
Op kruistocht voor een betere vakbekwaamheid in de horeca - SVH
Al in 2015 heeft SVH de noodklok geluid over het dreigende tekort aan koks. Daarna hebben KHN en SVH de handen ineen geslagen om het echte probleem in kaart te brengen via het arbeidsmarktonderzoek dat nu jaarlijks verschijnt.
Nu drie jaar verder zijn er vele kleine én grote oplossingen in de branche. In algemene zin geldt dat steeds meer werkgevers beseffen dat ze zelf de sleutels in handen hebben om het tekort aan gekwalificeerde medewerkers op te lossen. Er zijn al veel projecten die bijdragen om medewerkers te binden, boeien en te behouden. In het onderzoek leggen SVH en KHN vooral de nadruk op het belang van opleiden. Want bovenal is duidelijk dat het probleem niet ligt bij het mbo. Dat is vaak gezegd in de discussie maar we zijn er nu van doordrongen dat dit niet het geval is. Het mbo levert al jaren een constante uitstroom van ongeveer 10.000 gediplomeerden af. Jaarlijks vraagt de branche zo’n 100.000 nieuwe medewerkers. Wanneer het bedrijfsleven zelf niks doet, dan blijft het tekort alleen maar oplopen.
Knelpunten die blijken uit het onderzoek:
Werkgevers zullen moeten investeren in opleidingen om de eigen vraag naar arbeid in te kunnen vullen.
Opleidingen die naast het reguliere mbo nu bijdragen aan het opleiden van medewerkers middels SVH branchediploma’s:
Kort cursorisch of langere opleiding
Doorgroeiperspectief neerzetten (diplomapiramides)
Hoe denkt de jongere generatie in onze bedrijven? – door Aletta Smits
Veel werkgevers in de hospitality werken met jongeren, maar hoe bereik je deze jonge doelgroep goed? Aletta Smits van Cross media lab Hogeschool van Utrecht weet hoe het puberbrein werkt en gaf tijdens de themadag uitgebreid tips aan werkgevers. Welke afwegingen maken pubers en hoe benader je hen? Smits maakte de aanwezigen regelmatig aan het lachen met haar scherpe handleiding.
Door middel van het belichten van de pubereigenschappen, kan er beter ingespeeld worden op deze doelgroep binnen de werkomgeving. Zo blijkt dat pubers beloning zwaarder vinden wegen dan straf. Om pubers te weerhouden van bepaalde keuzes heeft het daarom ook geen effect om hen dingen te verbieden, maar is het een beter idee om men op de gevolgen te wijzen door middel van vragen. Hierbij komt, dat een emotionele boodschap hen beter bijblijft. Het tijdsbesef van een puber is anders. Iets wat drie maanden van te voren gepland is, zeggen zij in die loop der tijd al snel af. Het heeft dus weinig zin om ver vooruit te plannen.
“The Future of Communication” – Peter Joziasse
SMART HOSPITALITY: Gastvrijheid in een smart city.
De wereld verandert onder invloed van slimme technologische ontwikkelingen, zoals het gebruik van (mobiel) internet, conversational app’s, robots, speech, artificial intelligence, virtual reality, augmented reality etc. De interessante vraag is wat de positieve en of negatieve gevolgen zijn van deze veranderingen voor organisaties en mensen die werkzaam zijn in de Hospitality. En in het verlengde hiervan, wat zijn de positieve en of negatieve effecten van de toepassing van Smart Hospitality in de klantreis van bezoekers van slimme steden, openbare ruimtes, gebouwen, momenten etc.
SMART Hospitality Programma
Het House of Hospitality Lab is op 2 november 2018 een SMART Hospitality Programma gestart in samenwerking met de Amsterdamse start-up Interact Value: Leerlingen van de Hotelschool in Amsterdam, InHolland, het ROC Amsterdam en diverse professionals gaan de komende drie jaar onderzoeken wat de rol en waarde van nieuwe technologieën voor de gastvrijheid kan zijn. We gaan concreet op zoek waar en hoe innovaties kunnen worden toegepast. We doen dit op basis van een nieuwe creatieve D3-methode “Desire - Doom- Dream”. Interact Value: gelooft in een Person Aware Connected Society en gaat met de deelnemers van het programma actief op zoek waar en hoe er waardevolle interacties kunnen ontstaan tussen mensen m.b.v. nieuwe technologieën.
SMART Hospitality Best Practices
Het House of Hospitality Lab gaat op zoek naar visies, opinies, onderzoeken en best practices op het gebied van Smart Hospitality in steden, openbare ruimtes en gebouwen, zoals kantoren, winkels, hotels, horeca-instellingen, culturele instellingen, vvv’s, dag-attracties etc. Voor het SMART Hospitality Programma zijn we niet alleen op zoek naar eigen ervaringen, maar ontvangen we ook graag nationale en internationale voorbeelden.
In het bijzonder zijn we op zoek naar innovatieve voorbeelden waarbij slimme technologieën door medewerkers van organisaties op een menselijke en gastvrije manier worden ingezet. Denk hierbij aan de volledige klantreis en alle touchpoints zoals het oriënteren, boeken, navigeren, parkeren, binnenkomen, ontvangen, inchecken, vertrekken, wachten, begeleiden, rondleiden, informeren, inspireren, vermaken, converseren, serveren, faciliteren, werken, eten, drinken, toiletteren, slapen, schoonmaken, beveiligen, betalen, terugkomen etc. etc.
SMART Hospitality Challenges
Het House of Hospitality Lab is op zoek naar partners die het SMART Hospitality Programma willen ondersteunen middels de inbreng van Challenges. Deze concrete vraagstukken dienen als opdracht voor de studenten en professionals om te komen tot nieuwe oplossingsrichtingen voor SMART Hospitality (usecases). Het laten onderzoeken en uitwerken van een individuele Challenge is mogelijk vanaf 2.500,- euro. Naast de inbreng van individuele Challenges zoekt het House of Hospitality Lab ook partners die het gehele SMART Hospitality Programma willen ondersteunen. In dat geval maken we een volledige vertaling naar de eigen organisatie en of achterban (InHouse Programma).
Doe mee!
Het House of Hospitality Lab roept iedereen in de gastvrijheid-sector om actief mee te doen met het SMART Hospitality Programma. Voor meer informatie: mail naar Peter Joziasse, manager SMART Hospitality Programma: peter@inspirething.com.
Overzicht van de best practices-bedrijven:
Diverse bedrijven die praktische handvatten bieden voor het vinden, binden, boeien en doen laten bloeien van werknemers hielden een pitch. Hieronder is een overzicht te zien.
Ron Blaauw College
Het Ron Blaauw College zoekt mensen met een uitkering die niet kunnen wachten om weer aan de slag te gaan. We stomen je in 13 weken klaar voor een baan als basis kok. Onder leiding van chef koks Ron Blaauw en Bas Brouns leer je de basisbeginselen van het vak. Geen eindeloze theorie, maar vooral heel veel doen. Na 13 weken staat er een betaalde op je te wachten in de keuken van Ron Blaauw of een van de samenwerkingspartners van Ron Blaauw College.
Het Ron Blaauw College is een initiatief van Ron Blaauw en Marco Wins van coachingsbureau In2Work. Samenwerkend met het UWV, SVH, ROC van Amsterdam, NH Hotels, Apollo Hotels&Resorts, Hilton Hotels PPHE en andere horecabedrijven.
Marco Wins, marco@i2w.nl, www.ronblaauwcollege.nl
Play to Work
PlaytoWork is dé schakel tussen mbo’ers en werkgevers. Wij beschikken over ruim 35.000 profielen (hard en soft skills) van jongeren die op zoek zijn naar een stage, bijbaan of baan.
Kunt u ze ook niet goed vinden en wilt u weten wie ze zijn, naast wat ze kunnen? Wilt u vacatures invullen en meer zekerheid verkrijgen dat zij ook blijven in uw organisatie? Neem dan contact met ons op voor een telefonisch consult of afspraak.
Max Boodie, max@playtowork.nl, https://playtowork.nl/werkgevers
Wow Hostel
Podium Mozaïek en hostel WOW zijn hybride leeromgevingen voor statushouders
In een traject van een jaar bieden we een Entree opleiding in de Hospitality. Het eerste half jaar volgen de kandidaten de BOL opleiding in het hybride leerbedrijf, na een half jaar koppelen wij de kandidaten aan een betaalde baan. Ze komen dan nog één dag in de week om les te volgen. De resultaten van dit traject zijn zeer goed en bijna iedereen is bemiddeld naar een betaalde baan.
Paul Erdhuizen, p.erdhuizen@rocva.nl, https://www.wow-amsterdam.nl/
Temper
Temper is het digitale platform waar horecabedrijven korte klussen plaatsen, en zzp'ers een profiel opbouwen om hun diensten te verkopen. Het platform biedt zzp’ers de vrijheid om zelf te bepalen waar, wanneer en tegen welk tarief zij werken. De horeca opdrachtgevers zien dit linea recta terug in de kwaliteit en energie op de werkvloer. Daarnaast biedt het platform hen handvaten om zich te positioneren als goed opdrachtgever en krijgen zij inzicht in de wensen en behoefte van een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt: de millennial.
Bas Geluk, bas@temper.works, https://temper.works/personeel
Hotel Okura
Five-Star Superior, the best quality in Accommodation, Cuisine and Service, work in an international environment, in which there is room for personal development, diversity and our Lean corporate culture distinguish us from other hotels. Your own ideas and to implement improvement proposals thanks to our lean philosophy. That is working at Hotel Okura Amsterdam!
Eugène Oostenbrink, Eugene.Oostenbrink@okura.nl, www.okura.nl / www.okurajobs.nl
Human Talent Group over Blended leren
Human Talent Group is een content bouwer die gebruik maakt van blended learning methodiek. Zij doen dit op een eigentijdse manier en zorgen ervoor dat samen met de klant en de deelnemers er altijd een goed programma gemaakt wordt. Binnen House of Hospitality verzorgen wij de uitgeverij.
Gerald Visser, gerald@humantalentgroup.nl, http://www.humantalentgroup.nl/
Gastvrijheidscoach
Wij van de Gastvrijheidscoach vinden dat leren leuk moet zijn. Daarnaast zo dicht mogelijk bij de praktijk en de persoonlijke wensen en niveau van de student. Met onze unieke app bieden we voor elke horecazaak een betaalbare academy op maat in je broekzak. En met onze opleiding in de Bidfood academy een volwaardige, toffe, opleiding van deze tijd! En mét SVH diploma.
Patrick Treichl, patrick@gastvrijheidscoach.nl, www.gastvrijheidscoach.nl
UWV/WSP
Op zoek naar personeel? Er zijn veel werkzoekenden die zelf geen werk kunnen vinden. Met Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP) helpt u deze mensen aan het werk. Dat zijn jongeren, 50-plussers, statushouders en bijvoorbeeld mensen met een arbeidsbeperking. Net als ieder ander willen zij aan het werk. Werk is een manier om bij te dragen aan de maatschappij, het biedt een sociale omgeving, het zorgt voor zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Wij helpen werkgevers om deze werkzoekenden in dienst te nemen. Tim Steenge, Tim.Steenge@uwv.nl, www.wspgrootamsterdam.nl
Novotel
Novotel Amsterdam City heeft 7 jaar geleden koers gezet op ‘modern (goed) werkgeverschap’ waarbij de Bottom-Up cultuur is neergezet met als doel om meer betrokkenheid, autonomie, vrijheid en medezeggenschap te realiseren. Tevens is er accent gelegd op meer persoonlijkheid (eigenheid) en interpretatie wat geleid heeft tot een hogere mate van arbeidsgeluk. Van werving & selectie tot de hele uitvoer van de ‘Employee Journey’ zijn er chronische veranderingen ingezet die geleid hebben tot een andere omgangsvorm, een nieuwe Cultuur. Daarmee kan Novotel Amsterdam City zich betitelen als een ‘no-nonsens’ organisatie, gefocust op diversiteit en een menselijke benadering!
Daniel Krewinkel, H0515-HR@accor.com, www.novotelamsterdamcity.com
Nationale Horecadag
Nationale Horecadag is dé dag voor de horeca waarop horeca door heel Nederland haar krachten bundelt om gezamenlijk het imago van de horecabranche te verbeteren en om nieuw horecapersoneel te vinden. Op 21 mei 2019 kan elk horecabedrijf een event of activiteit organiseren in haar horecagelegenheid. Op www.nationalehorecadag.nl kan horeca zich registreren en haar activiteit zichtbaar maken voor bezoekers zoals studenten, afgestudeerden en bestaand horecapersoneel. Ontmoet de horeca, op Nationale Horecadag.
Lennart Maas, Info@nationalehorecadag.nl, www.nationalehorecadag.nl
Andere aanwezige Best Practices:
De presentaties zijn op aanvraag te verkrijgen door een mail te sturen naar t.vanderzwaan@khn.nl. Wil je op de hoogte blijven van de bewegingen op het gebied van de arbeidsmarkt? Volg de inspiratiebox via www.khn.nl/personeel !