Op maandag 26 februari bracht een groep van 33 horecaondernemers, bestaande uit onze bestuurders uit de vier grote steden van Nederland, een bezoek aan Rotterdam voor een bijzondere inspiratietour. Het programma stond in het teken van duurzaamheid en innovatie en werd georganiseerd in samenwerking met de gemeente Rotterdam. Het doel van de tour: horecaondernemers uit de vier grote steden van Nederland inspireren om zelf stappen te zetten op dit gebied.

De inspiratietour werd afgetrapt bij BlueCity, waar Nina Hooimeijer, voorzitter van KHN Rotterdam, de deelnemers welkom heette. Hier werden ze vervolgens meegenomen in de wereld van 'Het Nieuwe Nassen'; een initiatief binnen Rotterdam, waar lokale restaurants, voedselondernemers, natuurinclusieveboeren en brancheorganisaties gezamenlijk werken aan het bevorderen van de voedseltransitie. Ook spraken de ondernemers over de FoodWaste-Challenge, die nu gaande is in de stad.

Na een lunch van chef Pepijn Schmeink met een focus op eiwittransitie, kregen de deelnemers voor een rondleiding door lokale foodhubs, waaronder een bezoek aan vegan shoarmazaak Bayleaf en circulaire bierbrouwerij Vet&Lazy; twee concrete en inspirerende voorbeelden van duurzaam ondernemerschap in de stad.

Het hoogtepunt van de dag? Het gesprek met wethouder Simons. Hierin gingen ondernemers het gesprek aan met de wethouder over de kansen en uitdagingen in de samenwerking tussen de horeca en gemeente. Vervolgens vertrok de groep per watertaxi naar Spido. Hier vertelden lokale ondernemers die meedoen aan de FoodWaste-Challenge wat de belangrijkste learnings en acties tot nu toe zijn. De dag werd afgesloten met een heerlijk diner bij Kaat Mossel, waar de groep genoot van een bijzonder menu onder de noemer Kaats Tastery.

Het enthousiasme van de deelnemers was groot dus wat ons betreft was de inspiratietour was een enorm succes. De bijzondere innovatieve initiatieven uit Rotterdam zijn namelijk enorm inspirerend. Maar we hoorden ook van ondernemers dat zij nieuwe inzichten hebben opgedaan die ze kunnen toepassen in hun eigen horecabedrijven. Een leuke én leerzame dag dus.