Tijdens Horecava 2023 is het weer tijd voor een nieuwe editie van Nederlands Kampioenschap (NK) de Lekkerste Wedstrijden. Professionele makers en andere creatieve culinaire geesten nemen het tegen elkaar op. Ze maken unieke en spraakmakende creaties en strijden om acht verschillende titels, allemaal met een andere expertise. De komende weken volgen we (oud)deelnemer Bas Diks, eigenaar van Diks Authentiek Culinair, in aanloop naar NK het Lekkerste Broodje. In dit eerste deel leren we meer over de achtergrond van zijn horecabedrijf én vertelt hij waarom hij meedoet aan het NK.

Kun je iets vertellen over jouw bedrijf? Hoe zijn jullie begonnen? Welke diensten bieden jullie aan? En hoe lang run je het bedrijf sindsdien?

“Mijn ouders zijn met Diks Catering & Party Service begonnen in 1993 vanuit de keuken van ons toenmalige woonhuis. Van daaruit zijn we gegroeid naar een cateringbedrijf met bedrijfsgebouw aan huis, dat groot geworden is door klein te blijven. Sinds 2011 zit ik bij de zaak in en sinds een aantal jaar mijn vrouw ook. We hebben de naam veranderd in Diks Authentiek Culinair, omdat dit beter bij ons past.

Op dit moment combineren wij dit nog met een baan in loondienst, maar vanaf februari 2023 ga ik me fulltime op ons bedrijf richten. Mijn vrouw en ik proberen het bedrijf steeds meer eigen te maken. Onze Volkswagenfoodtruck Bella is daar een mooi voorbeeld van. We richten ons voornamelijk op feesten en partijen aan huis, bruiloften en bedrijfsevenementen.”

Waar komt jouw passie voor gasvrijheid vandaan?

“In de tijd dat mijn ouders nog geen cateringbedrijf hadden, werkte mijn vader in de weekenden altijd bij diverse horecabedrijven. Ik ging vaak mee en mocht al staande op een kratje de mixer met slagroom in de gaten houden, hamrolletjes maken of andere kleine klusjes doen. In de jaren die volgden is mijn passie voor het vak catering alleen maar gegroeid.”

Jullie bieden bij zowel de catering als jullie foodtruck verschillende menu’s aan. Maar wat mag er volgens jou niet ontbreken op de menukaart?

“Wij zijn een cateraar die eigenlijk alles kan bieden wat de klant ons vraagt. Van oer-Hollandse stamppotten en barbecues, tot aan Italiaanse pasta’s. Onze menukaart wordt gevuld door de vraag van de gast. Wij komen het best tot ons recht in de vorm van maatwerk voor de klant. Omdat we veel producten zelf maken, zijn we erg flexibel in denken en handelen. Wat er zeker niét mag ontbreken op onze toekomstige menukaart, zijn de producten uit onze eigen boomgaard, die we de afgelopen jaren hebben aangeplant. In combinatie met de moestuin en onze bijenvolken, die onze vaders met veel liefde beheren, zijn wij klaar voor de toekomst.

Wat is jouw handelsmerk? Met welke ingrediënten werk je graag?

“Mijn handelsmerk zijn producten uit mijn eigen regio, de Achterhoek. Wij zijn hier hard op weg om ons te profileren als een heuse foodregio.

De Achterhoeker is van nature een nuchtere, harde werker. Hij zal niet snel zeggen dat zijn product het beste is. Maar we hebben hier zoveel moois te bieden! Soms mag je dat best wel eens van de daken schreeuwen.”

Welke broodjestrends gaan we naar verwachting volgend jaar zien?

“In mijn ogen gaan we naar zoveel mogelijk lokaal. Dit hoor je natuurlijk al jaren, maar door de recente gebeurtenissen in de wereld kunnen we volgens mij niet anders dan goed kijken wat er uit onze eigen achtertuin komt. Dat is in veel gevallen wat duurder, maar wel vaak van betere kwaliteit. Korte lijnen met producenten en waar mogelijk samenwerkingen in de regio zijn daarbij belangrijk.”

Hoe ben je op jouw creatie "Mijn Achtertuin" gekomen?

“Ik heb goed gekeken naar producten uit mijn achtertuin (de Achterhoek) die van topkwaliteit zijn, waarvan de smaken bij elkaar passen en goed mijn verhaal kunnen onderbouwen. Ik gebruik bijvoorbeeld een gepofte pannenkoekappel op mijn broodje. Deze appel komt van de appelboom die mijn opa vroeger heeft gepland. Hij was bakker in ons dorp en een appelboom moest appels leveren waarmee hij kon bakken. Mijn vader kreeg vroeger vaak een warme appel die gepoft was in de aslade van de houtkachel als traktatie in de koude winterdagen. Deze verhalen van vroeger zijn onderdeel van de inspiratie voor mijn broodje.”

Waarom doe je mee aan het NK Lekkerste Broodje? Waar is jouw passie voor het bereiden van broodjes vandaan gekomen?

“Mijn vader nam vroeger vaak deel aan kookwedstrijden. Ik vond dit ook wel interessant en zo ben ik jaren geleden bij het NK Lekkerste Broodje terechtgekomen. Als cateraar voorzien wij diverse klanten van belegde broodjes. Ik probeer tijdens het NK Lekkerste Broodje altijd vooruit te lopen op de trends in de markt en behoeftes van mijn klanten. De trends in de markt zijn leuk om te volgen, maar als je de trends niet kunt vertalen naar je eigen regio, dan heb je er niks aan. Ik doe mee aan het NK Lekkerste Broodje om te laten zien wat ik kan met de producten van producenten waar ik in geloof.”

Het NK vindt al plaats over een aantal weken. Hoe bereid jij je voor op de wedstrijden?

“Heel eerlijk, het zijn nu extreem drukke weken. Bedrijfsfeesten als afsluiting van het jaar in combinatie met de kerstdrukte. De voorbereiding op de wedstrijden vindt nu nog alleen in mijn hoofd plaats. Daarnaast zijn alle producten die ik wil gebruiken al wel in huis of in bestelling.”

Hoe vaak heb je eerder meegedaan aan het NK?

“Volgens mij was mijn eerste deelname in 2008, waarna ik elk jaar minimaal één keer heb deelgenomen, soms zelfs aan zowel de catering- als de horecacategorie. Dus ik heb tot nu toe ongeveer twaalf tot veertien deelnames op mijn naam staan.”

Heb je tips voor andere deelnemers die mee gaan doen aan het NK (voor de eerste keer of niet)?

“De beste tip die ik kan geven: kom georganiseerd naar het NK toe. Dus oefen een paar keer jouw wedstrijdritme op tijd, neem alleen mee wat je écht nodig hebt. Kom je tijdens het oefenen tot de conclusie dat je materialen niet nodig hebt, neem die dan ook niet mee. Hoe georganiseerder je op de wedstrijddag te werk kunt gaan, hoe meer rust je hebt om je te concentreren op het eindresultaat.”

Merk je dat jouw deelname een positieve invloed heeft op de aanvragen die je binnenkrijgt voor jouw cateringdiensten?

“Ik merk dat bij goede uitslagen er wel over gepraat wordt en dit heeft een positieve invloed op onze diensten. Dus ik zou iedereen aanraden om mee te doen aan het NK.”

Dit was deel 1 van drie blogs waarin we Bas Diks volgen in de aanloop naar het Nederlands Kampioenschap Lekkerste Broodje. Houd onze kanalen in de gaten voor het tweede deel van de serie; die volgt in de week vóór Horecava.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens