Algemeen directeur Dirk Beljaarts bracht de afgelopen twee dagen een werkbezoek aan Texel. Het bezoek vond plaats in het kader van de impact van het coronavirus (COVID-19) op de horeca én om kennis te maken met de beroemde Texelse gastvrijheid. En met een kort werkbezoek op dit prachtige eiland, moet er haast wel een vol programma op de planning staan; er is op Texel zoveel te zien en te beleven qua horeca. Zo verwelkomde Dirk samen met regiomanager Ramesh Jongens een nieuw KHN-lid, bezochten ze verschillende leden, dineerden ze met het bestuur van KHN Texel, volgden ze een presentatie over de Texel Academy en spraken ze met de burgemeester.

Het bestuur van KHN Texel was gastheer van het bezoek, waarbij vertegenwoordigers van de Texelse horeca Dirk en Ramesh informeerden over de gevolgen van het coronavirus voor hun bedrijven, maar hen ook kennis lieten maken met de bijzondere gastvrijheid van het Waddeneiland.

Het bezoek begon al goed op de Teso boot, waar Dirk en Ramesh uitleg kregen over het reilen en zeilen bij de Teso veerdienst van Arjen Poelman, Hoofd Front-Office Horeca en Rob Vos, voorzitter KHN.

Raaks in Den Burg

Bij Raaks - het nieuwe grand café op de Groene Plaats in Den Burg - heette Dirk de ondernemers achter Raaks - Bas en Marjorie - van harte welkom als nieuwe KHN-leden. Zij maakten de keuze om op 1 juni te starten met hun nieuwe zaak, tegelijkertijd met de heropening van de eet- en drinkgelegenheden. Een dappere beslissing. Bas en Marjorie besloten lid te worden vanwege de belangenbehartiging, het advies en het “samen sterk” gevoel. En met deze sfeervolle brasserie, het mooie ruime terras en een vers KHN-lidmaatschap op zak, ziet de toekomst voor Raaks er goed uit.

Toegevoegde waarde van KHN-lidmaatschap

’s Middags volgde een rondleiding door park de Wezentuin in Den Burg door bestuurslid Heino Huizing. Tijdens deze tour bezochten Dirk en Ramesh een niet KHN-lid: de Koffiebranderij Texel. Hier spraken zij kort met de eigenaar die vertelde dat zij in april gestart zijn. De zaken gaan erg goed; het concept is vernieuwend voor Texel. Dirk heeft de voordelen en de toegevoegde waarde van het KHN-lidmaatschap uitgelegd. De eigenaar was enthousiast, ziet de voordelen ervan in en overweegt om lid te worden. De bezoeken aan niet-leden zijn altijd enorm waardevol. Van niet leden krijg je ook vaak goede insights, die zeer waardevol zijn voor de ontwikkeling van het KHN-lidmaatschap.

Café de Slock

Bij het beroemde Café de Slock sprak Dirk met Heino Huizing (Bestuurslid KHN Texel) en zijn partner Sita. Samen gingen zij het gesprek aan over het ontstaan van Café de Slock, de impact van het coronavirus op de bedrijfsvoering en de voordelen van het KHN-lidmaatschap en de bestuursfunctie van Heino. Ook de prettige samenwerking met de gemeente (extra terrasruimte) en met hun directe horeca buurman kwam aan bod.

Ondernemen in tijden van corona

Het diner op dinsdagvond vond plaats in Hotel de Pelikaan van voorzitter Rob Vos. Tijdens het diner vertelden bestuursleden over de bedrijfsvoering in tijden van de coronacrisis en waar zij tegenaan lopen. Ook de NOW2, de status van het kort geding, TOP (Texels Ondernemers Platform) en het Toerisme op Texel kwamen aan bod.

Texelse trots

KHN-directeur Dirk Beljaarts: “Nu snap ik de Texelse trots helemaal. Tijdens het werkbezoek was ik onder de indruk van de Texelse gastvrijheid, maar nóg meer van het ondernemerschap en de positiviteit van de horecaondernemers, ondanks alle zorgen. Petje af voor het KHN-bestuur dat op het eiland letterlijk en figuurlijk elke dag voor KHN-leden in de weer is. Horecaondernemers kregen te maken met een grotendeels andere gastenmix en zijn daar snel op ingesprongen. Burgemeester Uitdehaag en het college hebben meegedacht met de ondernemers en daar zijn veel mooie voorbeelden van te zien op het eiland. Ondanks dat de schade door corona niet in te halen is, is er volop hoop voor een goed seizoen. Ik kom graag nog een keer terug!”

Texel Academy

Op woensdag kregen Dirk en Ramesh een presentatie over de trots van Texel; de Texel Academy. Deze werd gegeven door KHN-lid Marianne Langeveld van het Boutique Hotel in De Cocksdorp en ook Meest Markant Horecaondernemer van 2016-2017. De presentatie vond echter plaats op een andere bijzondere locatie: Strandpaviljoen Paal 28 van KHN-bestuurslid Ivonne Boom. De Texel Academy biedt leerlingen een eenjarige opleiding op niveau 2 mét baangarantie. Gedurende de opleiding tot kok of gastheer/gastvrouw leren de studenten alle facetten van de horeca: van zelf wild schieten, schoonmaken en bereiden, tot het maken van eigen gin en bier bij de lokale brouwer. KHN ondersteunt dit geweldige initiatief met een financiële bijdrage uit de landelijke projecten pot van KHN.

Na de presentatie brachten Dirk en Ramesh een kort bezoek aan Stefan Hooijschuur, bestuurslid KHN Texel en penningmeester, én eigenaar van Restaurant ‘t Bikkelement in De Cocksdorp. Samen spraken zij over de coronaregels, de anderhalve meter bij de tafelafdeling en toerisme in De Cocksdorp.

Terrasverruiming en toerisme

's Middags stond er een lunch gepland met burgemeester Uitdehaag, het KHN-bestuur en een aantal genodigden, waaronder de voorzitter van TOP en een oud KHN-bestuurslid. De lunch vond plaats bij Restaurant ’t Pakhuus van eigenaar Boy Schuiling in Oudeschild. Verschillende onderwerpen kwamen aan bod: de medewerking van de gemeente over de terrasverruiming, handhaving, het toenemende toerisme én de zorgen of het coronavirus daardoor een risicofactor vormt voor Texel.

Reuzenrad

Het werkbezoek werd afgesloten aan vaste wal met een bezoek aan Rob Baltus, regiovoorzitter van KHN Noord-Holland en Ledenraadslid. Na een rondleiding door zijn horecazaak Restaurant De Nadorst in Blokker, vertelde Rob hoe hij tijdens de sluiting de coronatijd is doorgekomen. Ook vertelde hij hoe hij nu, na de heropening van de horeca, zijn bedrijfsvoering uitoefent en samenwerkt met de gemeente. Typisch voor Rob zijn o.a. zijn ondernemerschap en zijn de creatieve ideeën waarmee hij iedere keer zijn bedrijf op de kaart zet, nu bijvoorbeeld met een enorm reuzenrad.

Een prachtig werkbezoek kan natuurlijk alleen worden afgesloten met een groot compliment. Hartelijk dank aan het bestuur van KHN Texel voor hun culinaire gastvrijheid en het mooie programma. Het is mooi om te zien en te horen dat, gezien de huidige omstandigheden, de horeca op Texel het goed doet. Op naar een mooie (na)zomer!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens