Tijdens de feestelijke gidspresentatie van Michelin 2020 op maandag 13 januari 2020 in het DeLaMar Theater in Amsterdam, won Maître Sommelier Peter Bruins de award voor uitmuntend gastheerschap. Omdat hij deze niet zelf in ontvangst kon nemen, bracht KHN-voorzitter Robèr Willemsen een bezoek aan tweesterrenrestaurant De Bokkedoorns in Overveen om Peter persoonlijk te feliciteren.

Peter Bruins werkt al ruim 41 jaar voor De Bokkedoorns in Overveen. Tijdens zijn sollicitatie stond hij al na vijf minuten weer buiten en wist hij dat hij de baan zou krijgen. Vijf jaar lang werkte hij als tweede man en daarna nam hij het stokje alleen over. Verschillende mensen hebben hem geprobeerd weg te ‘kapen’. Soms bracht dit hem wel aan het twijfelen, maar hij realiseerde zich altijd dat hij bij De Bokkedoorns echt op zijn plek zit. “Nu wil ik niets meer van een ander aanbod weten”, zegt hij lachend. “De Bokkedoorns is constant in beweging. We werken met een leuk team en er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.”

Gastbeleving

Gastvrijheid betekent voor Peter het de gasten naar de zin te maken. Het is zijn taak om ervoor te zorgen dat ze met een fijn gevoel weer naar buiten lopen. Peter maakt het verschil in de gastbeleving door in te spelen op de wensen van de gast. Om dit goed te kunnen doen, is het erg belangrijk om gasten te lezen en aan te voelen waar zij behoefte aan hebben.

Zijn inspiratie om gasten elke dag een unieke maar toch constante beleving te bieden haalt hij zowel uit gasten, als uit zijn collega’s. Peter: “Elke dag is anders en elke gast is anders. Dit maakt dit vak heel bijzonder. Je speelt constant in op het moment. Daarnaast haal ik ontzettend veel inspiratie uit mijn collega’s. Hoe ze samenwerken, elkaar elke dag scherp houden en motiveren en zich ontwikkelen.”

Bekroning op werk

KHN vindt het belangrijk om het vak van gastheer/gastvrouw in het zonnetje te zetten. Met de krapte op de arbeidsmarkt en de sterke economie is het een uitdaging om goede mensen voor de horeca te werven en te behouden. De toekenning van deze award is dan ook een uitgelezen kans om te laten zien hoe mooi het vak van gastheer/gastvrouw is en hoe gastvrijheid het verschil kan maken in het creëren van een bijzondere ervaring voor gasten. Peter: “Ik was echt ontzettend verrast toen ik een telefoontje kreeg van Pascal Beeren, de eigenaar van De Bokkedoorns. Ik moest het echt even op mij in laten werken. Toen het eenmaal tot mij was doorgedrongen, was ik echt enorm blij en vereerd. Het is echt een bekroning op je werk.”

Wij waren ook erg benieuwd naar waar Peter zich zelf het meest thuis voelt als hij uit eten gaat. Peter: “Dat is toch wel restaurant Da Vinci in Maasbracht. Margo Reuten, Petro Kools en het team zorgen echt voor een bijzondere ervaring. De mensen daar maken écht het verschil.”

Samenwerking en persoonlijke ontwikkeling

De horecabranche verandert. Met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, is het belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden en aan te sturen op het behoud van medewerkers. “Bij De Bokkedoorns ligt de nadruk vooral op samenwerking en persoonlijke ontwikkeling”, vertelt Peter. “We helpen elkaar echt om te blijven leren en groeien.” Medewerkers zoeken naar een goede balans tussen werk en privé. En dit is extra opvallend bij de jeugd. Peter: “Ondanks dat de horeca absoluut geen 9-5 baan is en je juist in de avonden en weekenden moet werken, houden we daar rekening mee. Als iemand een keer vrij wil op zaterdag om naar een feestje te gaan, dan moet dit kunnen.”

Ontplooien belangrijk

Peter heeft nog een belangrijke boodschap voor de jonge generatie gastheren en gastvrouwen. “Het is erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je terecht komt bij een bedrijf waar jij je kunt ontplooien. Een mooie plek met goede mensen die jou elke dag uitdagen om een stapje beter te worden. Mensen die jou aan de hand nemen zodat je je kunt ontwikkelen. Wees niet bang om een uitdaging aan te gaan. Als je op je plek zit bij de lokale brasserie, dan is dat hartstikke goed. Wil je aan de slag bij een Michelinsterrenrestaurant, dan word je ook met open armen ontvangen. Vaak kun je meer dan je denkt en er zijn altijd mensen die je aan de hand willen nemen.”

KHN overhandigt nieuwe Michelin-award

Tijdens de feestelijke gidspresentatie van Michelin 2020 op maandag 13 januari 2020 in het DeLaMar Theater in Amsterdam, is de Michelin award voor uitmuntend gastheerschap uitgereikt aan Peter Bruins van restaurant de Bokkedoorns in Overveen.

Lees meer...