Op woensdag 15 maart 2017 organiseerde KHN een inspiratietour in Amsterdam voor de Aziatische horeca. Doel: samen met collega-ondernemers vernieuwende horecabedrijven bezoeken, inspiratie opdoen en ervaringen delen. Twintig Aziatische ondernemers bezochten vijf inspirerende horecabedrijven in onze hoofdstad: Hotel Okura, Happyhappyjoyjoy, Poké Perfect, GIN Neo en Ron Gastrobar Oriental.

Hotel Okura: perfectie tot in de puntjes…

De tour start in het vijfsterren Superior Hotel Okura. Executive Chef Masanori Tomikawa leidt ons door de twee meest iconische Japanse restaurants van Europa. Teppanyaki Restaurant Sazanka is het eerste en momenteel enige Teppanyaki restaurant in Europa dat is bekroond met een Michelinster. Ook het traditionele Japanse restaurant Yamazato met haar authentieke kaiseki keuken is bekroond met een Michelinster.

Masanori Tomikawa: "We koken hier op de authentiek Japanse wijze zoals ze dat ook in Tokio op topniveau doen en streven altijd naar perfectie. Moeilijkheid hier is dat we niet eenvoudig aan bepaalde typisch Aziatische producten kunnen komen. Daarnaast worden producten anders aangeleverd zoals we dat in Japan gewend zijn. Bijvoorbeeld al gefileerd, terwijl we dat in Japan zelf ter plekke doen. Het is soms een hele zoektocht om de juiste leverancier te vinden. Wat betreft inspiratie opdoen, doe ik dat zelf op verschillende manieren en haal ik ook ideeën uit andere culinaire hoeken. Thuis put ik ideeën uit mijn letterlijk honderden kookboeken. Maar ook via YouTube doe ik veel inspiratie op."

Happyhappyjoyjoy: spicy streetfood by Julius Jaspers

Happyhappyjoyjoy is een initiatief van IQ Creative en Julius Jaspers. In dit restaurant halen de initiatiefnemers het beste uit Azië naar Amsterdam. Spicy streetfood staat centraal in dit concept, dat inmiddels uit twee vestigingen bestaat. We bezoeken de vestiging op de Bilderdijkstraat. Traditionele voor- en hoofdgerechten worden hier vervangen door een gevarieerde kaart met kleine, verrassende Aziatische gerechten die gasten met elkaar kunnen delen. De hardlopers zijn de bao’s, har kauw en shao mai en thod man plah (Thaise viskoekjes).

Het interieur valt op en ziet eruit zoals je dat ook op Aziatische foodmarkets ziet: kleurrijk, eclectisch, vrolijke posters, hoge en lage zitjes en diverse ‘lucky cats’. De toiletten zijn behangen met kleurrijke Thaise bankbiljetten. Achterin het restaurant is de galerij met zitgedeelte en uitzicht op de open wok- en stoomkeuken.

Poké Perfect: fast & healthy food

Bij Poké Perfect serveren ze fast & healthy food. Poké bowls vinden hun oorsprong in Hawaii. Letterlijk betekent het ‘gesneden’ of ‘in stukjes’. Kortgezegd is het ‘sushi in a bowl’. Onderneemster Quinta Witzel vertelt: "Vanwege mijn werk als model heb ik een tijdje in New York gewoond. Terug in Nederland merkte ik dat er hier maar weinig plekken zijn waar je snel, lekker maar vooral ook gezond kunt eten. Samen met mijn broer Gerrit Jan besloot ik in dat gat te springen en aan die snelgroeiende vraag naar dit soort eten te voldoen. Het loopt erg goed. Binnenkort openen we onze tweede vestiging, in Utrecht."

Poké bowls zijn perfect om ter plekke te eten maar ook thuis of op het werk. Vanwege de stijgende vraag naar fast & healthy food en de ligging van de zaak haalt Poké Perfect maar liefst 60 procent van haar omzet uit de bezorgmarkt. De belevering gebeurt vanuit de aparte keuken onderin de shop. Voor de delivery werkt Poké Perfect samen met Deliveroo en Foodora.

GIN Neo Bistro & Wines: urban chic

Urban chic - dat is de stijl waarin je je bij GIN Neo waant. Het interieur is rauw, de vloer gestript en het meubilair bistro-achtig met op de muren enkel zwart-wit tekeningen van de helden van de eigenaar. In dit restaurant eet je ongedwongen, speels en betaalbaar. Ondernemer Jin Hu (die van origine sommelier is) opende dit restaurant in juli 2016.

Jin Hu vertelt: “Samen met mijn team wil ik onze gasten onderdompelen in uitstekende service maar wel ongedwongen en zonder allerlei poespas. Ik wil laten zien dat goed, spannend en vernieuwend eten niet alleen in een fancy, gelikt of stijf restaurant mogelijk is. Met mijn gerechten wil ik gasten verrassen, meenemen in een verhaal, want achter elk gerecht schuilt een verhaal. De maandelijks wisselende kaart bestaat uit gerechten die ik samenstel op basis van gevoel, herinneringen uit mijn jeugd en het seizoen. Inspiratie haal ik letterlijk uit de hele wereld. Maar altijd laat ik me leiden door het seizoen en wat er dan verkrijgbaar is.”

Ron Gastrobar Oriental: meer dan 200 pekingeenden per week

Bij Ron Gastrobar Oriental aan de Kerkstraat komen we in een heel andere sfeer terecht. Hier kookt Ron Blaauw met zijn team Aziatische gerechten met invloeden van over de hele wereld. Een glas wijn aan de bar, genieten van verschillende soorten dim sum, met je gezelschap een pekingeend delen – alles kan en alles mag.

Eigenaar en sterrenchef Ron Blaauw: "Na jaren dat sjieke gedoe met tafellinnen en strikte tafeletiquette wilde ik het totaal anders doen, op mijn eigen manier. Ik reis de hele wereld over en zie zo veel verschrikkelijk mooie dingen gebeuren. Zo ook in Azië. Als kleine jongen was ik al dol op de Chinese keuken. Samen met mijn team ben ik continu bezig te vernieuwen. Overal proeven, om je heen kijken, met andere vakmensen praten. De markt verandert altijd en snel ook, dus je hebt wel altijd het gevoel dat je mee moet. Maar aan de andere kant is dit ook wat ik leuk vind en wat ik met enorm veel passie doe. En gelukkig valt het bijzonder goed in de smaak bij onze gasten. Bij Ron Gastrobar Oriental verkopen we wel meer dan 200 pekingeenden per week. Hier worden de pekingeenden traditioneel bereid maar rosé gegaard. Dus net een tikkeltje anders maar altijd zoals ik het het lekkerst vind."