It’s a jungle out there and you’re going to have a wild time. Dat deze uitspraak dit jaar zo letterlijk genomen kon worden, had niemand verwacht. Maar we kijken bij KHN ook graag vooruit en delen daarom graag inspirerende ondernemersverhalen met jou. Dit keer gingen we op KHN koffiedate bij Kiria Logtenberg, eigenaresse van de Safari Lodge in Zandvoort.

Het Noord-Hollandse Zandvoort is een kleine badplaats met slechts 17.000 inwoners. Toch is er in dit prachtige gebied één grote trekpleister: de Safari Lodge, een klein stukje Zuid-Afrika op het Zandvoortse strand. Na een uitdagende periode is er weer perspectief en staan de deuren van de Lodge weer volop open voor gasten. De iconische Lodge bestaat uit een paviljoen met terras, lounge en strand en je kunt hier heerlijk genieten van een borrel, uitgebreid diner of dagje strand in Afrikaanse sferen. Heb je een feestje, dan vind je de safari sfeer in de Cottage en voor een barbecue met vrienden is er zelfs een échte Vuurkuil. Die giraffe denk je er voor het gemak maar even bij. Maar met de styling van dit unieke strandpaviljoen, hoef je er niet veel moeite voor te doen om je even in Zuid-Afrikaanse sferen te begeven. Let’s start the safari tour!

Kun je wat meer vertellen over jouw achtergrond en weg hier naartoe? Hoe is jouw liefde voor de Safari Lodge ontstaan?

Mijn achtergrond is nogal divers. Mijn liefde voor het strand en de Safari Lodge ontstond op mijn 13e; toen ben ik begonnen bij de Safari Club. Ik heb het werken en leven op het strand nooit losgelaten; het strand is altijd een rode draad in mijn leven geweest. Na de middelbare school ben ik politicologie gaan studeren en heb ik uiteindelijk mijn Master in International Relations & Affairs behaald. Ook heb ik veel ervaring opgedaan binnen het vakgebied Marketing & Communicatie. Ik heb altijd gedacht dat ik bij de VN ging werken, maar kwam er al snel achter dat ik een vurig ondernemersinstinct had en dat dit minder goed paste bij een beleidsmatige functie. Toen ik vier jaar geleden de kans kreeg om in te stappen bij de Safari Lodge, heb ik die meteen gegrepen. Ik heb in die tijd altijd de vrijheid gekregen voor het ontwikkelen van mijn eigen ideeën en er was voldoende ruimte om mee te denken.

Kun je ons wat meer vertellen over het concept?

De Safari Lodge is een concept waarbij creativiteit overduidelijk de boventoon voert. Een totaal concept, waarbij de focus ligt op branding, het interieur en de kaart; een plek waar biologische, lokale en vega(n) menu-opties ook veel aandacht krijgen. Voordat het de Safari Lodge was, heette dit paviljoen de Safari Club; een strandtent met tijgerprints en zebra en krokodil op het menu. We hebben een deel van het safari concept meegenomen, en het lodging component toegevoegd. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld stretchtenten uit Zuid- Afrika en werken we vooral met natuurlijke materialen, veel hout, groen en open vuur. Ook loungen is een belangrijk onderdeel van het lodging concept. Mensen willen lekker ontspannen en loungen, met een fles wijn en een borrelplank in het midden, lekker genieten. Met betrekking tot de doelgroep: het is heel divers, maar we zien wel steeds meer jonge mensen en een wat hipper publiek.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Dit is echt heel verschillend. Ik woon in Amsterdam en rijd meestal vrij vroeg richting het strand. Als het 30 graden is, dan draai ik mee in de operatie; bar, keuken, terras. Op andere dagen ziet mijn dagindeling er heel divers uit. Van administratie en financiën tot strategie en marketing. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor het creatieve gedeelte. Ik ben altijd bezig met de doorontwikkeling van het concept. Het is belangrijk om altijd met een kritisch oog naar het bedrijf te blijven kijken. Waar kunnen we optimaliseren? Zowel intern, als voor de gasten.

Gaat het motto #lifeisbetteratthebeach voor jou ook op?

Haha, niet elke dag, maar in de basis zeker. Alle facetten van beachlife vind ik leuk: buiten zijn, het strand, de zee, de duinen en kitesurfen. Mijn moeder nam mij als kind altijd al mee naar de duinen en het strand. Het is gewoon te gek, het is écht een stukje natuur.

Hoe hebben jullie je bij de Safari Lodge de afgelopen maanden staande gehouden? Hoe zijn jullie in contact gebleven met de gast?

Vooral door niet in paniek te raken en rustig te blijven. We hebben klusjes opgepakt die we normaal in de winter doen, bijvoorbeeld het opknappen van het paviljoen. Ook ben ik druk geweest in mijn rol binnen de Strandpachtersvereniging Zandvoort. Onze eventmanager was enorm druk met het in goede banen leiden en opnieuw inplannen van de evenementen. Veel evenementen zijn doorgeschoven naar volgend jaar. Vrijwel alle grotere events zijn verplaatst of gecancelled. Wel hebben we begin augustus de 538 Summer Sessions gehost. In zo’n gekke tijd is het wel leuk om weer een wat groter event te hebben georganiseerd.Richting onze gasten hebben we de afgelopen periode veel via social media en onze website gecommuniceerd. Vaak door middel van korte status updates. We zijn enorm blij dat we weer open zijn. We gaan een drukke (na)zomer tegemoet.

In welke mate is de ultieme gastbeleving volgens jou veranderd door het coronavirus? Hoe spelen jullie hierop in?

Aan de ultieme gastbeleving is in het algemeen weinig veranderd denk ik. Wel hebben de gevolgen van het virus de doorslag gegeven om te allen tijde een host(ess) bij de ingang te hebben staan. Zowel wij als de gast ervaren dit als heel waardevol. Bij binnenkomst krijg je toch gelijk een extra stukje aandacht. Gasten worden netjes geplaceerd en ook voor personeel is dit heel prettig; er is nu gewoon één route en daarmee veel meer rust op het terras. Onze terrassen waren gelukkig altijd al ruim opgezet en voldeden daarmee ook grotendeels al aan anderhalve meter regel. Wel hebben we qua signing wat subtiele aanpassingen gedaan. Die host haal ik er in ieder geval nooit meer uit. Oh, en wat mij wel opvalt: mensen reserveren vaker en dat is voor ons qua planning heel fijn.

Wat vind je het leukst aan het ondernemerschap?

Het creëren! Ik vind het ontzettend leuk om een concept bedenken en structuren aan te brengen. Deze plek is heel plat gezegd een houten hut. Maar wij maken de Safari Lodge met z’n allen. De unieke beleving kunnen wij alleen bieden met onze medewerkers. Hier besteden we dan ook veel aandacht aan. Wie zijn we? Hoe doen we het samen? Wat stralen we uit?

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan om de Safari Lodge te blijven ontwikkelen?

Elke winter ga ik op reis om steeds iets meer van de wereld te ontdekken. Daarom heb ik mijn eigen strandtent haha; in de zomer hard werken, zodat ik in de winter veel van de wereld kan zien. Ik reis veel, maar de laatste vijf jaar wel met als focus Zuid-Afrika. Dit land is te gek: mooie stranden, indrukwekkende natuur, culinair van een hoog niveau en uiteraard heerlijke wijnen. Vijf jaar geleden ben ik er voor het eerst naartoe gegaan en tot op de dag van vandaag haal ik hier een deel van mijn inspiratie vandaan. Zuid-Afrika heeft echt mijn hart veroverd.

Welke creatieve oplossingen om de gast nog steeds een unieke service-ervaring te bieden heb jij de afgelopen tijd voorbij zien komen bij collega-ondernemers?

Veel restaurants hebben tafels weggehaald, dat is niet echt gezellig. Ik vond het voorbeeld van Ron Blaauw heel leuk. Hij heeft paspoppen laten beschilderen en deze aan een tafel gezet waar niemand kon zitten als buffer. Dat is toch veel leuker dan zo’n kuchscherm ertussen. QR-codes worden ook steeds populairder. Wij maken bij onze take away-bar gebruik van buzzers. Minder leuke voorbeelden die ik voorbij heb zien komen zijn die halve kuch schermen. Wat een verschrikking. Een ook de overdreven belijning of dwingende bewegwijzering. Doe dit gewoon op een ludieke en subtiele manier denk ik dan.

Wat vond je in de afgelopen periode de grootste persoonlijke uitdaging en hoe ben je hiermee omgegaan?

Hoe ik om moest gaan met de situatie waarin we geen perspectief hadden. Als we achteraf hadden geweten dat we per 1 juni weer gedeeltelijk konden draaien, dan had ik wellicht makkelijker beslissingen kunnen nemen. Ik vond dat lastig. Als ik een doel heb, dan kan ik goed knopen doorhakken en beslissingen nemen. Ik vind het altijd belangrijk om rustig te blijven en niet vanuit een crisissituatie te handelen, dus hier heb ik wel vanuit gehandeld.

Wanneer ben jij toe aan een extra dosis #vitaminsea?

Zodra de laatste container het terrein af rijdt, wil ik écht twee maanden rust. Ik stap in het vliegtuig en ga dan lekker genieten bij iemand anders op het terras.

Wat doe je om op te laden? En welke tip heb jij voor je collega-ondernemers om af en toe op te laden?

De sauna is voor mij echt even ultiem ontspannen. Het is een omgeving van rust én je hebt er geen telefoon. Als ondernemer zit ik stiekem de hele dag op mijn telefoon: e-mail, camera’s checken, de omzet bijhouden, appjes, bellen, de controle houden. Mijn tip voor ondernemers: boek een avondje naar de sauna en ga echt even in de uit-stand.

Wat is er volgens jou voor nodig om een succesvolle ondernemer in de horecabranche te zijn?

Voor mij zijn twee factoren echt cruciaal. Je moet niet bang zijn om beslissingen te maken. En daarnaast moet je met heel veel verschillende soorten mensen kunnen werken. Hier moet je wel echt mee om kunnen gaan.

Wat is jouw favoriete gerecht op de menukaart?

Sowieso een van de salades; een goede salade vind ik écht belangrijk op een kaart. Mijn persoonlijke favoriet? De salade met zalm; de zalm is heel goed (niet gerookt) en de combinatie van smaak en structuur maakt dit voor mij echt een winnaar.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens