Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd in de sluiting van de eet- en drinkgelegenheden en ook de vraag naar overnachtingen is bijna compleet weggevallen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) was de gastheer van twee gesprekken waarin vertegenwoordigers van hotel- en restaurantketens en kleinere horecaondernemers Koningin Máxima informeerden over de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus voor hun bedrijven. KHN is enorm vereerd met de komst van Koningin Máxima, waarmee zij de Nederlandse horecabranche een extra hart onder de riem steekt in deze moeilijke periode.

Bij Hotel V Nesplein sprak Koningin Máxima met de vice-president operations Nederland van hotelketen Accor, de managing director van McDonald’s Nederland, (mede)eigenaar en directeur van Hotel V en de CEO van HMSHost International, een organisatie die voorziet in horecaconcepten op stations, vliegvelden en winkelcentra. Onder leiding van KHN-voorzitter Robèr Willemsen en algemeen directeur Dirk Beljaarts, werd gesproken over de impact van de coronacrisis op deze horecaketens en de gevolgen voor de werknemers en gasten. Ook werd ingegaan op maatregelen voor zowel de korte als langere termijn om de omzet zo goed mogelijk op gang te houden.

Het gesprek met horecaondernemers uit het midden- en kleinbedrijf vond plaats tegen de achtergrond van een gesloten pub aan het Rokin. Koningin Máxima sprak daar over de problemen waarmee cafés, restaurants en andere horecagelegenheden van individuele eigenaren geconfronteerd worden. In hun geval is vaak sprake van het volledig wegvallen van de inkomsten terwijl alle vaste lasten doorlopen. KHN verwacht dat na het opheffen van de coronamaatregelen juist de kleinere gelegenheden hun vaste clientèle snel terugkrijgen, terwijl de hotelketens meer afhankelijk zijn van de vraag van (buitenlandse) toeristen, evenementen en pakketreizen.

De Nederlandse horecasector is zwaar getroffen door de uitbraak van het coronavirus. Doordat de coronamaatregelen in ieder geval tot en met 28 april verlengd zijn, valt het paasweekend, Koningsdag en een deel van de meivakantie in het water. Dit is normaal een drukke en belangrijke periode voor de branche. Horecaondernemers maken zich veel zorgen, omdat ze niet weten hoe lang het gaat duren voordat ze weer een goede bezetting hebben. Een langere sluiting betekent nog meer omzetverlies en een steeds grotere kans op faillissementen en banenverlies voor de sector.

Door middel van telefoongesprekken en zo mogelijk werkbezoeken informeren Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zich over de gevolgen van de corona-uitbraak en spreken zij hun steun en waardering uit voor de inzet van zovelen in de bestrijding van de pandemie. KHN waardeert het enorm dat Koningin Máxima vandaag de tijd heeft genomen om in gesprek te gaan met de Nederlandse horeca en hotel- en restaurantketens en kleinere horecaondernemers een hart onder de riem te steken.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens