Het overleg met de gemeente is na een korte zomerpauze begin september weer hervat. Hier volgt een kort verslag van de belangrijkste bespreekpunten.
Handhaving
Er zijn gerichte handhavingsacties geweest bij de avondhoreca in IJmuiden omdat er concrete aanwijzingen waren dat niet iedereen zich goed aan de regels houdt. Bovendien was er bij de gemeente een officieel handhavingsverzoek ingediend.
KHN Velsen heeft aangegeven dat waarschuwen belangrijk is, maar dat de schrik er bij ondernemers wel in zit. Er is vooral onduidelijkheid over het vervolg. Wanneer volgt een volgende sanctie, hoe erg moet de situatie zijn en hoe streng wordt er opgetreden. Dit is met name relevant omdat ondernemers het ook niet helemaal in de hand hebben hoe gasten zich gedragen. Er zitten daarmee gradaties in de mate waarin de regels overtreden worden. De praktijk leert dat het heel moeilijk is om de verschillende type gasten naar de zin te maken en het draagvlak voor het naleven van de regels te behouden. Een waarschuwing is niet erg, een boete is heel vervelend, maar sluiting is voor elk bedrijf momenteel dramatisch.
Handhaven is voor de gemeente ook erg lastig. Achteraf is de context en situatie vaak moeilijk eenduidig vast te stellen. Het is en blijft daarom een wankel evenwicht. Er wordt daarom voorgesteld om bericht uit te laten gaan naar horecaondernemers van Velsen waarin de regels nog een keer kort en helder worden uitgelegd. Daarnaast worden handvatten geboden om in bepaalde situaties goed met deze regels om te gaan. Toon en strekking liggen op gemeenschappelijk belang en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Focus op voorkomen en verbeteren in plaats van bestraffen en beboeten.
Winterterrassen
Veel horecaondernemers halen in de coronacrisis de meeste omzet uit het terras. De gemeente krijgt inmiddels vragen binnen of het terrasseizoen / en de persoonlijke gedoogbrief kan worden verlengd. De huidige gedoogbrieven tijdelijke terrassen zijn geldig tot 31 oktober 2020. Het winterseizoen stelt andere eisen aan een terras. Het is de verwachting dat ondernemers meer willen doen met windschermen, terrasverwarmers, terras-overkappingen etc. Op deze wijze gaan terrassen meer de vorm van een bouwwerk aannemen. Mogelijk is de huidige beleidsregel en werkwijze voor tijdelijke terrassen ontoereikend om een uitgebreider terras op een veilige wijze te faciliteren. De komende periode gaan we onderzoeken wat hiervoor nodig is. Daarom roept KHN Velsen ondernemers op om zo spoedig mogelijk met goed uitgewerkte plannen te komen.
Campagne Ik bezoek lokaal Om lokale ondernemers een steuntje in de rug te geven hebben de gemeente Velsen en Citymarketing Velsen de campagne Ik koop lokaal en Ik eet lokaal ontwikkeld. In september is een derde campagne toegevoegd: Ik bezoek lokaal. Hiermee worden inwoners opgeroepen in hun eigen gemeente een activiteit, theater of museum te bezoeken. De campagne wordt goed ontvangen.