Woensdag 11 oktober stond in het teken van waardevolle contacten leggen en inspiratie opdoen op de Alkmaarse Drafbaan en aansluitend per bus in de regio.

De dag begon met een gepassioneerd verhaal van Robin Goudsblom, eigenaar van de Drafbaan. Gevolgd door presentaties van Merlijn Pietersma van de Taskforce Vitale Verblijfsrecreatie over Trends en tegentrends en Marjolein Risseeuw over Generatiemanagement: Hoe ga je om met generatieverschillen op de werkvloer?

Wat zijn de belangrijkste trends en tegentrends?

Geopolitiek: Oorlog, klimaat, schaarste, asiel, rampen maken mensen onzeker en zet anderen aan tot reflectie en zingeving.
Demografie: Het is geen piramide meer maar een ui, er zijn steeds minder jongeren, krappe arbeidsmarkt, groot onbenut arbeidspotentieel.
Economie: We zijn opgegroeid met het groeidenken, vanaf de jaren 60 kwam er een splitsing met ‘brede welvaart’ (geluk). Dit groeit uit elkaar. In de toeristische sector kunnen we geluk toevoegen.
Ecologie: Klimaatverandering stoppen of klimaatadaptatie, zoals het vergroenen van straten en wijken, trek van noord naar zuid zou wel eens andersom gaan domineren.
Technologie: Een digitale gastreis; bespaart personeelskosten en vergroot gemak. Gastvrijheid draait om persoonlijke aandacht.

Sectortrends en conclusies

  • Er worden meer obligaties uitgegeven in de sector.
  • 30% groei aantal logiesgasten (2019-2030).
  • 10% groei dagbezoek (2017-2030).
  • Vaker kort weg.
  • Groei uit buurlanden.
  • Natuur beleven maakt gelukkig.
  • Keuzes maken in trends en tegentrends.
  • Groeiende vrijetijdssector.
  • Laat je niet in slaap sukkelen (bedreigingen).
  • Middensegment weinig perspectief (weinig investeren, gemiddelde kwaliteit, lage bezetting en omzet).
  • Soms moet je veranderen om jezelf te blijven.
  • Gebrek aan bedrijfsopvolging.
  • Reviews kunnen je beheersen (verlammen).
  • Beperkt verdienvermogen (omzet per tafel, m2, gast).
  • Toetredingsbarrière is laag (platformeconomie is bedreiging).
  • Hoge kosten.
  • Personeelskrapte.
  • Regelgeving.
  • Kansen.
  • Uniek concept: nadenken over je eigen identiteit en dat verpakken in product of dienst voor gelijkgestemden (dus niet een beetje van dit en beetje van dat).
  • Anderen helpen: lokaal voedsel, gezond alternatief, generatiemanagement, werknemers met afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Bijdragen aan de omgeving: circulaire accommodatie, natuurinclusief ontwerpen, architectuur zoals de natuur zou bouwen.

Verder ontwikkelen?

Wil je verder aan de slag met generatiemanagement, het verduurzamen van je bedrijf of staat de nieuwe generatie binnenkort aan het roer van het familiebedrijf. Deze programma's kunnen je hierbij helpen:

Regiosafari 11-10-2023 Alkmaar 2