Linda Brouwer at zelf al jaren vegetarisch toen ze tien jaar geleden franchisenemer van Kwalitaria werd en een snackbar/restaurant in Hoogerheide begon. “In mijn Kwalitaria wil ik mijn gasten de keuze voor vegetarische producten bieden, naast de traditionele vleesgerechten. Wat mij betreft is het nog beter als die keuze er bij álle Kwalitaria-vestigingen is. Daar maak ik mij graag hard voor.”

De stap naar vegetarisch

Linda is niet ‘op een missie’. Ze wil in geen geval belerend zijn of vleeseters veroordelen. “Iedereen moet zijn eigen tijd en ruimte nemen om (al dan niet) de stap naar vegetarisch te maken. Ik wil wel het gesprek erover voeren en laten zien dat vegetarische producten heel lekker kunnen zijn. Het is fijn als men daarvoor openstaat. Bij sommige mensen leeft nog het idee dat vegetarische producten smaakloos of zelfs vies zijn, maar veel is niet meer van echt te onderscheiden. Die producten verdienen het om geprobeerd te worden. Neem vegetarisch ‘stoofvlees’. Daar moet je bij vertellen dat het geen echt vlees is, want dat proef je beslist niet.”

Een breder vegetarisch aanbod

“Tot het moment waarop ik me realiseerde dat er een duurzamere en diervriendelijkere keuze is, at ik vlees. Daarvan werd ik me pas bewust toen ik meedeed aan een challenge waarbij je honderd dagen lang twee dagen per week geen vlees mocht eten. Dat was het moment waarop ik besloot vegetariër te worden”, vertelt Linda. “Bij mij persoonlijk telt het dierenleedargument zwaar en ook om het argument dat de vegetarische optie een duurzame keuze is, kun je anno 2025 niet meer heen. Ik laat graag zien dat die keuze niet hoeft te leiden tot minder lekker of eenzijdiger eten. Het aanbod verbreedt nog steeds en nu vlees veel duurder is geworden, is ook de betaalbaarheid van vegetarische producten een minder hoge drempel.”

Frietje met visie

Bij Kwalitaria staat duurzaamheid hoog in het vaandel. ‘Samen werken aan goed genieten, nu en in de toekomst. Zonder in te leveren op snackplezier’, staat op de website. “Niet omdat het moet, maar omdat we vinden dat genieten ook goed kan zijn voor mens, natuur en ondernemer. In de Commissie ‘Product en Promotie’ van Kwalitaria werp ik me op als ‘voorvechter’ van een vegetarisch assortiment. Toen ik tien jaar geleden franchisenemer werd, zaten er nog weinig vega-producten in het assortiment. Nu is er voor bijna alles wel een vega-variant beschikbaar. Steeds weer heb ik het onderwerp aan de orde gesteld en de aanhouder wint. Nu loopt Kwalitaria zelfs voorop in deze trend. We willen van ‘snacken zonder spijt’ de norm maken. Geen geitenwollen sokken hoor, maar een ‘frietje met visie’”, lacht Linda.

Fritessaus: eivrij of mét ei

De tijd dat de vegetarische keuze op de kaart zich beperkte tot een broodje kaas of een geitenkaassalade, ligt volgens Linda dus ver achter ons. “Het vegetarische assortiment is al groot, toch wil ik altijd meer en sneller. Er is bijvoorbeeld eivrije fritessaus die men unaniem lekkerder vindt dan de fritessaus mét ei. Dan wil ik die liefst vandaag nog invoeren, want Kwalitaria-breed scheelt dat veel eieren en dus ook veel dierenleed. Zo werkt het helaas niet. Ook zet niet iedere Kwalitaria-vestiging alle vegetarische producten daadwerkelijk op zijn menukaart. Want hoe groter de keuze, hoe uitdagender de ‘spitsuren’ zijn. Uit ervaring weet ik dat het went, maar ik heb er ook begrip voor.” Linda besluit: “Er is al veel bereikt, maar ik weet dat er nog meer mogelijk is. Wat mij betreft: hoe vaker er vegetarisch gekozen wordt, hoe beter. Eigenlijk heb ik dus wél een missie: ik wil laten zien dat je superlekker en gevarieerd vegetarisch kunt eten. Dat maakt de keuze ervoor makkelijker. En verder mag iedereen het natuurlijk zelf weten.”

Heb je een vraag?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens