In gesprek over vrouwelijk leiderschap in de hotellerie: over het belang van authenticiteit, persoonlijke groei, diversiteit en vooruitdenken.

Door het coronavirus en de internationale reisrestricties duikt de hotelsector landelijk steeds meer in de rode cijfers. Hotels kampen met grote problemen; hotelkamers staan leeg, de vaste lasten zoals huur- en personeelskosten lopen door en perspectief blijft voorlopig uit. Opvallend is dat de grote steden en specifiek de regio Amsterdam extra geraakt worden door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen door de forse terugloop in evenementen en congressen. Veel hoteliers staan dan ook voor zeer moeilijke keuzes als het gaat om ontslagen of bedrijfsbeëindiging.

Las Hotellas

Ondanks deze ontwikkelingen is het toch belangrijk om optimistisch te blijven; een crisis biedt wellicht ook kansen. Mensen houden de behoefte om te reizen, al is het de vraag wanneer landen toerisme weer actief promoten, grootschalige evenementen en congressen weer zullen plaatsvinden en het consumentenvertrouwen toeneemt. Daarom boog het gezelschap Las Hotellas, bestaande uit ongeveer 25 vrouwelijke hoteldirecteuren zich in het prachtige gerenoveerde Hard Rock Hotel Amsterdam American over de huidige uitdagingen én de kansen voor de hotellerie. En omdat zo’n mooie club een prachtig voorbeeld is van vrouwelijk leiderschap, ging KHN op zoek naar hun geheimen voor succes. In dit artikel gaat de vrouwelijke top van de hotellerie in op een aantal prangende vragen. Wat betekent authentiek leiderschap? En hoe stel je een ijzersterk team samen, waarmee je ook weer vooruit kan kijken? Wat je er uit pikt is aan jou, maar laat je vooral inspireren om ook als vrouw je eigen regels voor zakelijk succes te bepalen.

Het panel van vandaag: Ria Westerveld (General Manager Inntel Hotels Amsterdam Centre), Francis Windt (General Manager Mercure Amsterdam City - Accor), Emmy Stoel (General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam) Githa van Wilsteren (Directeur De Wilmersberg), Janine Kots (General Manager Ibis Amsterdam City West), Nicole Ammerlaan (Area General Manager IHG), Thea van de Meerendonk (‎General Manager - ‎Novotel Rotterdam Brainpark) en Brita Rölh (General Manager Hotel Seven One Seven).

Om af te trappen: Las Hotellas in drie woorden. Waar staan jullie voor?

Ria Westerveld trapt af. “Voor mij staat Las Hotellas voor uitwisseling, samen en verbondenheid.” Francis Windt voegt daar nog “betrokken en persoonlijk” aan toe en Emmy Stoel zet in op de waarden “vertrouwen, versterken, delen”. Brita Röhl oppert het woord “kruisbestuiving”. Kortom een heel divers gezelschap met als missie om vrouwelijke General Managers (GM’s) in de hotellerie te laten netwerken door het organiseren van bijeenkomsten.

Wat betekent authentiek vrouwelijk leiderschap voor jullie?

Hard werken en je onderscheidend positioneren. Dat maken de vrouwelijke GM’s uit het netwerk van Las Hotellas meer dan waar. Ze inspireren niet alleen als het gaat om carrièrezaken, maar ook als het gaat om persoonlijk leiderschap. Wat zeker niet betekent dat je altijd alles tegelijk óf perfect hoeft te doen. Voor Janine Kots betekent vrouwelijk leiderschap het hebben van oog voor detail en zit vrouwelijk leiderschap ook in een stuk zorgdragen. Francis Windt vult dit mooi aan met haar definitie: “Het betekent vooral betrokken zijn bij de mensen (binnen en buiten het bedrijf) en goed kunnen luisteren. Samen met het team resultaten halen en vooral niet ‘de baas’ alleen willen zijn.” Voor Thea van de Meerendonk betekent authentiek vrouwelijk leiderschap “verstand en gevoel combineren.” Maar is er eigenlijk een verschil tussen mannen en vrouwen? Nicole Ammerlaan geeft aan dat authentiek leiderschap “niet heel veel anders is dan waar authentiek leiderschap in het algemeen voor staat; met een sterk moreel kompas ruimte creëren voor transparantie en groei van zowel de organisatie als het team.” Waarbij Emmy stoel prachtig aanvult dat zij in haar geval “niet zo bezig is met vrouwelijk leiderschap. Ik hanteer meer het principe van situationeel, coachend leiderschap.”

Wat is jullie doel als vrouwelijke GM’s?

Succesvol zijn, betekent doelen stellen, vooruitkijken en het verschil willen maken. Van deze succesvolle zakenvrouwen wil je – zodra je er mee aan de praat raakt - alles weten. Welk doel hebben deze vrouwelijke General Managers zich gesteld? Hoe maken zij het verschil in de wereld van morgen? Brita Röhl geeft aan dat je “je met je kracht moet onderscheiden.” Francis Windt vindt het belangrijk om “een mooi ‘product’ achter te laten: in mijn geval mooie cijfers, mooie product, goed team en de mensen kunnen laten groeien.” Ook Emmy Stoel zet in op het team. Haar doel: “Het optimale resultaat behalen in team, guest quality and profit met een goede balans voor duurzaamheid en innovatie.” Ria Westerveld vult aan: “Ik geloof vooral in de kracht van jonge mensen die zich nog moeten ontwikkelen en die we op een mooie manier daar kunnen brengen, waar zij willen komen.”

Welke tip hebben jullie voor vrouwelijke ondernemers in de gastvrijheidsbranche die ook graag GM willen worden?

Ook in dit geval geldt: keep your eyes on the prize. Volgens deze General Managers, worden authenticiteit en hard werken beloond. Brita Röhl geeft allereerst aan hoe belangrijk het is om te “varen op je eigen kompas.” Ria Westerveld zet in op persoonlijke ontwikkeling: “Blijf jezelf. Investeer in jezelf door alles beet te pakken, zodat je kennis van de werkvloer hebt.” Ook Thea van de Meerendonk kan zich hierin vinden: “Just go for it. Wees niet bang om uit te spreken wat je wil en profileer jezelf door projecten op te pakken. Blijf zoveel mogelijk bij jezelf, laat je niet belemmeren door kennissen, vrienden & familie en wat zij vinden van de hotellerie (hard werken, lange dagen). Jij bepaalt! En moederschap in combinatie met een GM positie kan prima. Horeca is 24/7 hard werken.” Francis Windt vult aan: “Zeur niet over wat je omgeving er van zou kunnen vinden, doe het gewoon. Word eerst eens Operations Manager zodat je er aan kunt ruiken. Luister niet naar al die zwartkijkers die vinden dat deze job teveel tijd kost. Houd voor ogen hoe leuk het kan zijn!” Githa van Vilsteren geeft nog mee dat “veel vrouwen last hebben van het ‘impostor syndroom’, de gedachte dat mensen er nog wel eens achter komen dat ze eigenlijk helemaal niets kunnen. Onzekerheid dient de wereld niet.”

Welk verschil maken vrouwelijke leiders in hospitality?

Zij leiden op geheel eigen wijze en gaan recht op hun doel af. Maak welk verschil maken vrouwelijke leiders nou eigenlijk in de gastvrijheidsbranche? Githa van Vilsteren zet in op het belang van focus: “Vrouwen hebben een gevoeliger oog voor detail, dat moet je hebben in de hospitality.” Nicole Ammerlaan: “Zowel succesvolle mannelijke als vrouwelijke GM's onderscheiden zich door een ondernemende geest met een sterk analytisch vermogen in combinatie met een groot gevoel van empathie naar zowel gast als medewerker. Tel daarbij op de urgentie om uitmuntende gastbeleving te creëren en de gewenste ingrediënten zijn aanwezig voor succesvolle resultaten.” Janine Kots benadrukt ook het belang van een “goed netwerk”. Iets waar Las Hotellas zeker een goede bijdrage aan levert.

Hoe stel je een ijzersterk team samen?

Teamwork makes the dreamwork, dus welke regels passen deze GM’s toe als het gaat om de samenstelling van een ijzersterk team? Ria Westerveld stelt een team samen op basis van gastvriendelijkheid. “Die glimlach moet er zijn, de wil om te plezieren moet er zijn. Liever een goedlachse receptionist zonder ervaring (de rest kunnen we ze leren), dan een dame die moeite heeft met een glimlach, maar wel de kennis heeft.” Francis Windt: “Zorg voor verschillen: te veel van hetzelfde is nooit goed. Dus jong en oud, verschillende achtergronden en nationaliteiten. Geef vooral de jongeren een kans. Zij kennen de nieuwst ontwikkelingen en hebben de toekomst.” Ook Brita Röhl en Githa van Vilsteren zet in op diversiteit, zowel als het gaat om mensen (achtergrond, leeftijd, geslacht), als ook om hun kwaliteit en krachten. Thea van de Meerendonk benadrukt daarnaast het belang van “respect hebben voor een ieders bijdrage, dat is echt key.”

Wat is volgens jullie de beste onderhandelingstip?

Als er iemand is die je de kunst van het onderhandelen uit kan leggen, dan zijn het deze hoteliers wel. Wat ben je waard en welke waarde vertegenwoordigt jouw bedrijf? En hoe kun je daar vervolgens zelfverzekerd achter gaan staan? Ben je goed voorbereid, dan kom je sneller tot een gewenst resultaat. Succesvol onderhandelen is dus key in het bedrijfsleven. Hierbij dé tips om straks strategisch, onderbouwd en zelfverzekerd aan tafel te zitten. Githa van Vilsteren: “Denk vooruit en houd altijd een troef achter de hand.” Ria Westerveld vult aan: Zorg dat je beslagen ten ijs komt en meerdere opties achter de hand hebt, zodat je echt kunt onderhandelen.” Emmy stoel benadrukt vooral het belang van “de ander eerst laten praten.” Brita Röhl vult ook aan dat het “als hotelier heel belangrijk is dat je trots bent op het bedrijf waarvoor je staat.” Maar soms kan het ook heel makkelijk zijn: “gewoon vragen”, aldus Thea van de Meerendonk.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens