Hoteliers in Europa worden steeds meer afhankelijk van boekingsplatforms. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Hotrec, de Europese belangenorganisatie voor de horeca, bij meer dan 2000 hotels in Europa. Veel hoteliers voelen zich bovendien nog steeds onder druk gezet door platforms, zoals booking.com, HRS en Expedia. KHN vecht daarom op nationaal en Europees niveau voor betere wetgeving en een eerlijkere positie voor de hotelier.

Booking blijft het grootste platform

Het marktaandeel van platforms groeide van 20 procent in 2013 naar 29 procent in 2019. Tegelijkertijd nam het aandeel van directe boekingen af van 58 procent in 2013 naar 45 procent in 2019.

De drie grootste platforms blijven Booking.com met 69 procent, Expedia met 16 procent en HRS met 7 procent marktaandeel. Gezamenlijk hebben deze 3 partijen 92 procent marktaandeel in de hotelplatformmarkt. Tussen 2013 en 2019 is het marktaandeel van Booking verder toegenomen van 60 naar 68 procent. In dezelfde tijd bleef het aandeel van Expedia hangen rond de 16 procent en zakte HRS verder weg van 17 procent naar 7 procent.

Toename gebruik grote zoekmachines

Naast deze drie grote platforms laat het onderzoek zien dat er ook meer gebruik wordt gemaakt van grote zoekmachines, zoals google (hotel ads), TripAdvisor en Trivago. In 2013 was TripAdvisor met 71 procent marktaandeel hierin de dominante speler. In 2019 lijkt deze positie overgenomen te zijn door Hotel Ads via Google (60 procent), gevolgd door Trivago (54 procent) en TripAdvisor (51 procent).

Hoteliers staan onder druk

Hoteliers hebben een moeizame relatie met boekingplatforms. Maar liefst 56 procent van de hoteliers voelt zich onder druk gezet om de voorwaarden van het platform te accepteren. 60 procent van de hotels heeft in het verleden een conflict gehad met een platform. Slechts in 1 op de 4 gevallen werd hierbij een goede oplossing gevonden.

Onderzoeksrapport Hotrec

Lees het volledige rapport van het onderzoek dat Hotrec hield.

KHN in actie voor een eerlijker speelveld

De uitkomst van dit Europese onderzoek bevestigt dat online platforms niet meer weg te denken zijn uit de economie. KHN pleit ervoor dat hoteliers een eerlijkere positie krijgen op de platformmarkt. KHN wil meer transparantie vanuit de platforms over hun systemen, meer bescherming van ondernemers die zakendoen met platforms en een verbod op pariteitsclausules. Lees hier meer over de acties van KHN voor een eerlijker speelveld.