Op 14 februari vieren we internationaal de dag van de liefde. Valentijnsdag is een perfecte gelegenheid om jouw gasten een onvergetelijke avond te bezorgen en ze extra in de watten te leggen. Met een beetje creativiteit en een goede planning, maak je van deze romantische dag een groot succes en zie je dit ook terug in de omzet. Wij geven je 5 tips waarmee je punten scoort bij jouw gasten.

Een speciaal menu, arrangement of leuke proeverij

Bedenk samen met jouw team een speciaal menu of activiteit die past bij de romantische sfeer van de dag. Heb je een restaurant, dan kun je denken aan een roze welkomstcocktail, een oester- of dessertproeverij of een volledig menu met verrassende gerechten om samen te delen. Run jij een dagzaak, dan is een champagneontbijt of een afternoon tea een goede optie. In een hotel kun je uitpakken met een speciaal verwenarrangement, inclusief diner en een mooie geschenkset voor stellen op de kamer. Richt jij je meer op singles of vrienden? Organiseer dan een wijnproeverij, speeddate avond of geef een cocktailworkshop. Succes gegarandeerd!

Heb je eenmaal een leuk arrangement samengesteld, deel dan ook je menukaart slim in. Wat dacht je van bovenaan de kaart beginnen met de gerechten waar een mooie marge op zit? Of deel bij elk gerecht een mooie dranksuggestie en zet wat bijpassende hapjes op de borrelkaart. Daarnaast is het niet verplicht om een euroteken te laten zien, wat een positieve invloed op de prijsperceptie heeft.

Inspiratie uit de praktijk

Dat je ook de thuisblijvers niet moet vergeten begrijpen ze bij CULI-HOME, een initiatief van restaurant BUNKR en Gastrobar Luzt. Zij leveren romantische maaltijdboxen met een compleet verzorgd 4-gangen diner om Valentijn lekker thuis te kunnen vieren. Robin Vromans, van restaurant BUNKR: “We zijn wekelijks van vrijdag tot en met maandag geopend omdat we ook een opname studio zijn voor GoodHabitz. Door middel van deze boxen benutten we onze capaciteit in de keuken optimaal. Het is ook echt een toffe box en we denken aan ieder detail: van complete uitleg over de gerechten, rozenblaadjes en tafelkaartje tot een mooie placemat met vragen om je eerste date opnieuw te kunnen beleven of meteen punten te scoren als de liefde nog pril is!” Zelf ook aan de slag? Dan hoef je het wiel zeker niet opnieuw uit te vinden, volgens Robin: “Maak gebruik van de systemen die je vaak al in huis hebt. Wij hebben geen complete webshop hoeven optuigen doordat we de verkoop via ons reserveringsysteem konden organiseren. Of, als je wel iets nieuws moet aanschaffen, bedenk dan vooraf goed welk systeem je in de toekomst breder kan inzetten voor jouw bedrijfsvoering.”

Romantische accenten

Versier je restaurant met romantische accenten zoals extra kaarsen, verse rozen en zachte muziek. Overweeg om de verlichting te dimmen en tafels dichter bij elkaar te zetten om een intieme sfeer te creëren. Je hotelkamers maak je extra gezellig met wat rozenblaadjes, een flesje bubbels en gesprekskaartjes voor geliefden. Bestellen mensen online iets lekkers bij jouw snackbar of restaurant? Voeg een lief persoonlijk kaartje of bijvoorbeeld een rode roos toe. Kleine moeite, groot gebaar.

Maak mensen enthousiast

Moedig gasten aan om op tijd te reserveren en vraag eventueel een kleine aanbetaling. Bied bijvoorbeeld speciale kortingen aan of geef het eerste drankje van het huis voor degenen die hun tafel ruim vóór Valentijnsdag reserveren. Dit geeft je een overzicht van het aantal gasten voor je inkoop en voorkomt teleurstellingen. Daarnaast kun je gasten de mogelijkheid bieden om een romantisch cadeau-arrangement toe te voegen aan hun reservering. Dit kan bijvoorbeeld een boeket rozen, een doos met bonbons of vervolguitje bij jouw horecazaak zijn.

Valentijnscadeautje

Overweeg om kleine valentijnscadeautjes aan te bieden aan je gasten, zoals rozen of chocolaatjes. Dit kleine gebaar wordt vaak gewaardeerd door gasten en versterkt de romantische sfeer. En wat dacht je van een tijdelijke fotobooth, waarin gasten een foto kunnen maken om thuis nog even na te genieten. Wil jij het grootser aanpakken? Deel dan bijvoorbeeld in jouw stad of dorp een mooie roos uit met een kortingscode voor een kop koffie, lunch, borrel of diner. Zo vinden mensen ook in de stillere dagen na Valentijnsdag de weg naar jouw horecazaak.

Zet social media slim in

Gebruik social media om je valentijnsacties te promoten. Een aantrekkelijke foto van je speciale menu en een duidelijke presentatie van jouw arrangement of proeverij zorgen ongetwijfeld voor meer boekingen. Koppel hier desnoods een winactie aan en het levert je gelijk een groter bereik op. Houd hierbij wel rekening met de geldende wet- en regelgeving voor winacties. Moedig op de dag zelf jouw gasten aan om hun romantische foto's te delen en gebruik te maken van een specifieke hashtag om buzz te creëren rondom jouw horecabedrijf. En vergeet niet om alle gasten na afloop te bedanken met een leuke post of story.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens