Voor buitenreclame dient een evenwicht gevonden te worden tussen het bieden van ruimte aan ondernemers om hun waren aan te prijzen enerzijds en het voorkomen van overdaad aan de andere kant.
Zandvoort wil de kwaliteit van de openbare ruimte versterken en de uitstraling verbeteren voor bewoners, ondernemers en bezoekers. De wildgroei van (buiten)reclame moet worden tegengegaan en er dient een ruimtelijke kwaliteit gecreëerd te worden die aansluit bij de identiteit van Zandvoort als toeristische badplaats. Dit is in lijn met de ambities uit het coalitieprogramma en het Actieplan Centrum dat in 2021 door het college is vastgesteld. In de praktijk houdt dit in dat een deel van de reclame-uitingen door de ondernemers aangepast zal moeten worden.
Op dinsdag 10 september wordt het Reclamebeleid deel 2 in de raadscommissie behandeld. KHN heeft via OBZ op verschillende momenten input geleverd op dit beleid. Bijgaand vind je het raadsvoorstel en het beleid.
Winkel- en uitgaansgebieden hebben een aantrekkelijke uitstraling voor bezoekers en vormen de of wijkcentra. In Zandvoort zijn dat met name de Kerkstraat, de Haltestraat en enkele winkelpromenades. Daarnaast is er nog het winkelcentrum Nieuw Noord. Voor deze gebieden zijn vanwege de diversiteit aan aanwezige functies en de gewenste attractieve uitstraling meer mogelijkheden voor reclamevoering dan in andere gebieden. Woon- en buitengebieden zijn samengevoegd tot één gebiedssoort.
Woongebieden betreffen alle bebouwde gebieden binnen Zandvoort met overwegend een woonfunctie. Voor deze gebieden zijn Kenmerk: 2024/323929 4/8reclames en uitstallingen in beginsel niet op hun plaats. Alleen op kleine schaal bij horeca, praktijk aan huis, particuliere verhuur, pensions of verenigingsgebouwen en dergelijke. Het buitengebied is het gebied buiten de bebouwde kernen met open agrarisch landschap, het duingebied, de sportterreinen en de recreatieparken. Uitgangspunt is de landschappelijke kwaliteit te behouden. In et duingebied zelf wordt helemaal geen reclame toegestaan.
Bedrijvengebied en kantoorgebieden en de perifere detailhandel. Met name bedrijventerrein Nieuw Noord. De schaal van de bebouwing en de omgeving laat in bedrijvengebieden veelal een grotere mogelijkheid aan vormgeving en maatvoering aan reclame toe. Toch dient er ook in bedrijvengebieden voor te worden gewaakt dat er geen wildgroei ontstaat, die afbreuk doet aan de aantrekkelijkheid van het gebied. Uitgangspunt is dat de reclames en uitstallingen op een logische plaats tegen het gebouw of op eigen terrein geplaatst dient te worden. Indien bij nieuwbouw de reclame geïntegreerd wordt in het ontwerp is meer mogelijk en vormt de reclame een onderdeel van de algehele beoordeling van de nieuwbouw.
Bij de boulevards en het strand gaat het om het toeristisch kerngebied bestaande uit de boulevards langs het strand (vanaf gemeentegrens met Bloemendaal), het strand, en het Kern Kustgebied (tussen de Jacob van Heemskerckstraat, de Burgermeester Engelbertstraat, de Thorberckestraat en de afritten naar het strand (strandopgang). Met het strand wordt de zone bedoeld tussen de duinvoet en de gemiddelde laagwaterlijn met inbegrip van de aanwezige voor het publiek toegankelijke gebouwen en terrassen inclusief de op- en afritten van en naar het strand. Op de boulevards is de zorg voor aantrekkelijk gebied van groot belang om voldoende attractie te waarborgen voor recreanten en bezoekers. Dit betekent iets meer ruimte voor reclame en uitstallingen voor de ondernemer, maar tevens behoud van een aantrekkelijk openbare ruimte. Ook wordt rekening gehouden met de herinrichting van de boulevard waarbij voorzieningen voor menuborden door de gemeente worden geplaatst. Uitgangspunt is dat over het algemeen meer mogelijk is met betrekking tot de maatvoering dan in het winkelgebied vanwege de attractiewaarde en schaal van bebouwing. Met het strand wordt de zone bedoeld tussen de duinvoet en de gemiddelde laagwaterlijn met inbegrip van de aanwezige voor het publiek toegankelijke gebouwen en terrassen inclusief de op- en afritten van en naar het strand.
Details van het beleid tref je via onderstaande links aan.
Zie de bijbehorende raadsbrief.
Bekijk de nieuwe nota reclamebeleid deel 2.